Herfstdip? Zo kom je er vanaf!

Herfstdip? Zo kom je er vanaf!

Vorige week schreef ik nog dat ik dit jaar niet ten prooi zou vallen aan een herfstdip. En wat schetst mijn verbazing: vanaf dat moment hebben we hier prima weer gehad! Vandaag is het wel wat minder, daarom leek het me een leuk moment om wat voordelen van regenachtige herfstdagen op een rijtje te zetten. Want zelfs als je wat gevoelig bent voor seizoensveranderingen, zijn er altijd dingen die je kunt doen om het wat beter verteerbaar voor jezelf te maken.

Wat is een herfstdip eigenlijk?

Als je merkt dat je gevoelig reageert op de komst van de herfst of winter, dan ben je in goed gezelschap. Maar liefst 1,2 miljoen Nederlanders hebben hier last van. Een belangrijke oorzaak hiervan is het gebrek aan daglicht; vanaf de herfst gaan we weer richting een periode waarin je naar je werk vertrekt als het nog donker is en weer terugkomt als het wéér donker is. Hierdoor krijg je veel minder vitamine D binnen dan goed voor je is en raakt bovendien je biologische klok wat ontregeld. Wetenschappers hebben hier zelfs een officiële term voor: seasonal affective disorder.

Vrouwen hebben vaak wat meer last van een herfstdip dan mannen. Waar dit precies door komt is niet helemaal duidelijk, maar het vermoeden is dat het te maken heeft met stress. Vrouwen hebben over het algemeen meer last van stress en gedurende de ‘donkerdere’ periodes wordt er minder cortisol aangemaakt. Die cortisol is weer nodig om stress te reduceren.

Tips tegen een herfstdip

Merk jij dat je last hebt van seizoenen als de herfst en de winter? Dan is het belangrijk om je biologische klok zoveel mogelijk te ondersteunen. Zorg voor structuur en probeer zoveel mogelijk – ook in het weekend – op dezelfde tijd op te staan en op dezelfde tijd naar bed te gaan.

Ga daarnaast ook zoveel mogelijk naar buiten. Geloof me; van binnen lijkt het buiten vaak beroerder dan het daadwerkelijk is. Grijp dus je kans om in de pauze nog even te wandelen, doe je boodschappen op de fiets, laat de hond écht uit in plaats van los in de tuin. Ruim even op in je tuin. Het maakt niet uit wat je doet; van buiten in beweging zijn ga je je beter voelen. Zeker als je dit in de ochtend doet, als het daglicht nog het sterkst aanwezig is. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor lichttherapie, waarbij je dagelijks gebruik maakt van een speciale lichttherapie-lamp. Maar; dat is toch niet dezelfde ervaring als echt even buiten in de frisse lucht zijn.

En zorg daarnaast voor een gevarieerd en gezond voedingspatroon. Het is zo verleidelijk om op donkere dagen met een doos chocolade op de bank te gaan zitten, maar dat helpt je niet verder. Maak dan liever een lekkere en gezonde soep.

Lees ook: Heerlijke én gezonde budgetrecepten

Mijn positieve puntjes van de herfst

Ik geef eerlijk toe: in de herfst ben ik ook niet op m’n best. Maar aangezien het in Nederland soms het hele jaar door herfst of winter lijkt te zijn, heb ik er niet zoveel aan om me daarbij neer te leggen. Daarom kijk ik juist in deze periode extra goed naar de positieve punten van het seizoen.

Zo zit het binnen heerlijk als het buiten regent. Zeker met een kopje thee, een dekentje en een boekje. Ik heb altijd meer dan voldoende leesvoer liggen 😉 En minder naar buiten gaan is vaak ook veel goedkoper.

Daarnaast ruikt het buiten veel lekkerder. Ik weet niet wat het is, maar de herfst brengt vaak een gezellig luchtje met zich mee. En binnen: geurkaarsjes. Heerlijke geurkaarsjes. De hele dag door.

Bovendien kun je in de herfst nog volop plukken. Noten bijvoorbeeld. Of paddenstoelen! Die laatste zou ik niet zo snel plukken of eten, maar ze zijn wel heel mooi om te zien.

En als je wel een buitje over je heen krijgt; als je gefietst of gelopen hebt in (matige) regen, dan geeft dat zo’n lekker gezond gevoel. Trek je daarna je huis- of joggingpak aan, dan is dat helemaal genieten!

Wie heeft nog meer leuke voordelen van de herfst, bij voorkeur ook nog goed voor het milieu of lekker consuminderig? En wat zijn jouw ervaringen met lichttherapie? Ik ben heel benieuwd!

Herfstdip? Zo kom je ervanaf
Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!


Bijzondere bespaartips
Sparen of spenden?


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

5 Comments
  1. Goeie films op tv 🙂
    Lekkere truien
    Speculaas
    Even buiten zitten tussen de buien door en jezelf daarna zo heerlijk rozig voelen
    Slapen met de ramen open. Altijd lekker maar zeker in combinatie met onder je deken wegduiken

  2. De tijd om heerlijk te gaan koken, nieuwe recepten proberen samen met de kids(vaak taarten bakken en ovenrecepten). Vrienden uitnodigen en spelletjes doen met lekkere zelfgemaakte hapjes kaarsjes aan!En opruimen he want met warm weer doe ik alleen het hoognodige!
    Ik kan er ook heel erg van genieten!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback