Tijd voor de boekhouding

Ik was er eerder nog niet aan toegekomen, maar kom er nu ook niet meer onderuit: de boekhouding moet gedaan worden. Ik heb het een en ander half af, maar niets helemaal, en dat moet wel. Want zo rond de helft van de maand moet het toch écht bij de accountant zijn. Wat staat er nog op het lijstje? Verkoopfacturen boeken en bankafschriften boeken. Dat laatste van 2010 én van 2011. En dan duim ik hard dat 2009 er wel in zit, want dat weet ik niet eens zeker.

Ik heb geen flauw idee hoeveel tijd het gaat kosten, weet dat ik het geen leuk werk vind én realiseer me dat zodra die boekhouding weg is, er een fikse voorschotfactuur van de accountant aankomt. Maar wie weet levert het ook dit jaar weer een teruggave op. Ik durf er niet op te hopen, maar vorig jaar kreeg ik €8000 retour en dan heb je toch wel een beetje hoop op iets. Aan de andere kant; ik heb al een herziening gekregen met een teruggave van €5000, dus ik denk dat ik ook in mijn handjes mag knijpen als ik gewoon quitte speel en niets meer hoef te betalen (maar dan ook niets meer krijg). Ach ja, des te eerder het allemaal verwerkt is, des te eerder ik weet waar ik aan toe ben. En dat is toch ook wel weer prettig.

Hikken jullie aan tegen het doen van de administratie? En hoe maak je het voor jezelf leuk(er)?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

9 Comments
  1. Dat kunnen ze altijd wel goed, nota's sturen!
    Wel fijn als het straks weer gedaan is. Heb gelukkig niets zakelijks bij te houden maar ook prive laat ik het geen half jaar liggen dus het valt altijd wel mee.

  2. Voorheen had ik er altijd een vreselijke hekel aan, vooral omdat het zoveel is. Tegenwoordig upload ik de afschriften maandelijks,tegelijk met het betalen van rekeningen van die maand. 1 of 2 januari zoek ik alle administratie voor de belasting bij elkaar en rubriceer het vast in een map met tabbladen.Als de accountant komt hoef ik dan nog maar weinig te doen, en dat maakt dat ik er niet meer zo tegen op zie.

  3. Wij hebben geen eigen bedrijf, dus valt het hier alles mee met de administratie. Wekelijks houdt manlief het keurig bij. Dat doet hij, omdat hij financieel administrateur is. Is voor hem een fluitje van een cent. Zou er denk ik zelf ook niet heel goed/trouw in zijn.

  4. Ik heb een vriendin die mij af en toe komt helpen alle bonnen en nota's van mijn bedrijf in te voeren. Met zijn tweetjes gaat het supersnel en is het gezelliger. Daarnaast is het ook heel handig, want als ik een fout maak roept zij al meteen "hier klopt iets niet". het is dus nog zinvol ook. En na afloop gaan we lekker lunchen en na de jaarafrekening uit eten op kosten van het bedrijf 😉 Misschien ook een idee voor jou?
    Anne

  5. Gisteren heb ik de belastingaangifte ingevuld. Was even puzzelen, want we hebben vorig jaar een ander huis gekocht en het oude is nog niet verkocht. Zag er dus wel een beetje tegenop. Maar met rustig beginnen en goed lezen, denk ik dat ik een eind ben gekomen. Heb het nu even opgeslagen en eerdaags even samen doornemen om te zien of alles goed is. Zo ja… digitaal ondertekenen en indienen… en dan wachten op de teruggave 🙂

    Greetz,
    Jacqueline.

  6. Hier ook geen zakelijke financiën, alleen privé. En aangezien we tegenwoordig de eerste maandag van de maand de bankafschriften kunnen downloaden, is het een vast tijdstip, dat maakt het wat makkelijker om te plannen. De spullen voor de belasting zijn ook de deur uit, alleen voor onze oudste wil ik het zelf doen, hij heeft alleen vakantiewerk gedaan, dat moet toch niet moeilijk zijn (alleen is het wachten op een jaaropgave van een van de werkgevers).

  7. Ook hier een half affe administratie en het is niet eens zoveel! Gisteren een goed begin gemaakt, die van zoon zelf gedaan. Handig met vooraf ingevulde gegevens! Het is zo de deur uit. Maar die van mezelf dus vandaag verder ordenen. Ik ben zo benieuwd naar het cijfer onder de streep. Als het goed is, is de meeste belasting al betaald.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.