Nibud en IMK gaan ondernemers helpen

Nibud en het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK, ik had er zelf nog nooit van gehoord) slaan de handen in elkaar om ondernemers in zwaar weer te steunen. Die zouden onder andere door een terugval in inkomen en slecht financieel beheer tegen problemen aanlopen en soms zelfs failliet gaan. Of eigenlijk: vrij vaak.

Als ondernemer zou ik daar nog een reden aan toe willen voegen: beroerd betaalgedrag van klanten. Nu hoor ik een paar opmerkelijke lezers denken: ‘Ja, maar is het geen slecht financieel beheer als je niet (voldoende) achter je centen aan gaat?’ Helemaal waar, maar hoe goed je er ook achteraan gaat, je kunt het geld niet bij iemand anders vandaan trekken. Als een klant echt niet mee wil werken en je bewandelt netjes alle wettelijke wegen, dan ben je minimaal 8 tot 12 maanden verder. En dan heb je nog geen geld, dan heb je alleen (als het goed is) een vonnis. Bovendien is het voor veel kleinere ondernemers niet altijd makkelijk hun klanten direct vanaf dag 1 na het verlopen van de betaaltermijn aan te pakken. Er kan nog sprake zijn van een foutje, je wilt je klant niet kwijt, je informeert eerst eens en voor je het weet ben je weer een week of twee aan het lijntje gehouden.

Ik heb er zelf helaas ook last van. Van al het geld dat ik in 2012 verdiend heb, staat de helft aan facturen nog open. Dat is een beetje vergelijkbaar met bijna twee maanden geen salaris krijgen, terwijl je rekeningen wel gewoon doorlopen. Helemaal leuk omdat eind april de BTW-aangifte gedaan en betaald moet worden. En over het bedrag dat nog uitstaat, moet natuurlijk wel gewoon BTW betaald worden. Gelukkig heb ik net genoeg in reserve om die aanslag + de kosten voor deze maand te betalen, maar daarna wordt de situatie wel een beetje penibel, als er niemand betaalt. Dan klinkt ‘financieel beheer’ erg leuk, maar als er niets binnen komt om te beheren…

Omdat ik diensten lever, heb ik verder geen inkoop en de enige lasten die ik heb zijn mijn salaris, inkomstenbelasting, hypotheekrenteaftrek (dat gaat van mijn aangifte af, dus ik maak dat over naar onze gezamenlijke rekening) en de premie zvw. En af en toe een tank, maar omdat ik niet zoveel meer rijd, beperkt zich dat meestal tot 1 of 2 tanks per maand, maximaal. Verder daarop bezuinigen kan bijna niet. Op mijn salaris zou ik nog iets kunnen besparen, maar 75% van mijn salaris maak ik direct over naar de gezamenlijke rekening om de kosten daar te kunnen dekken. Van de 25% die ik voor mezelf over houd, moet ik mijn zorgverzekering, adoptiekat, adoptieblinde, sportschool, lenzen e.d. betalen. Wat er dan nog over blijft wordt verdeeld over mijn spaarrekeningen en/of gaat op een of andere manier in het huis/de verbouwing. Maar dan hebben we het echt over tientjeswerk.

In ieder geval heb ik inmiddels maar weer wat herinneringen uitgestuurd, hopelijk met het gewenste resultaat. Want hoewel ik het dus echt wel eventjes kan uitzingen (ik heb wat facturen open staan die wel op tijd betaald worden, maar waarvan de tijd nog niet is aangebroken), is het toch eigenlijk bizar dat je zo lang op je geld moet wachten. De bakker wil toch ook direct afrekenen?

Kennen jullie ook zulke situaties, of kennen jullie juist ondernemers die in de problemen zijn gekomen door hun eigen (stomme) schuld?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Meer grip op je financiën met de Financiële Strategie-planner

Vandaag ben ik dankbaar, omdat...
Zwartwerkers


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

23 Comments
  1. Ik werd daar als ondernemer ook helemaal tureluurs van. Al je argumenten kloppen, maar vaak word je als bank van lening gebruikt. Het enige wat je nog zou kunnen doen, is je verzekeren, maar dat kost natuurlijk wel geld. Ik heb het destijds wel gedaan.

    1. Maar had jij ook veel mensen die wel betaalden, maar systematisch te laat? Het lijkt zonde om je daarvoor te verzekeren, als je weet dat het geld wel komt. Maar aan de andere kant, zeker weet je het pas als je het binnen hebt…

    2. Het autobedrijf waar wij onze auto's in onderhoud hebben geeft een korting van 5,36 Administratiekosten als je binnen 15 dagen betaald. Ik begrijp je standpunt, het is ontzettend vervelend als mensen niet op tijd betalen omdat jij ook je kosten hebt. Zeker als er ook nog eens materiaal moet worden ingekocht. Anderzijds is het misschien ook wel handig om een buffer te hebben voor dit soort situaties, vervelend dat het moet, maar als de realiteit niet anders is…Mijn man werkt in loondienst , wij hebben ook een buffer om tegenslagen op te vangen bijv. bij werkloosheid etc. Voor ondernemers lijkt me dit ook zinvol. Gelijk in je budget opnemen als je start als ondernemer.

    3. Ik heb inderdaad ook wel wat aan buffer, waardoor ik mezelf en de belastingdienst wel heb kunnen doorbetalen, maar het vervelende is alleen dat je op een gegeven moment qua betalingen zo achterloopt, dat er weinig achterblijft. Nibud roept altijd mooi over buffers van tenminste 6 maanden, maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn die 2 of 3 maanden zonder salaris kunnen…

  2. Mijn man is ondernemer. Met behoorlijke kosten voor materiaal en dergelijke.

    Ook hier problemen met klanten die pas heel laat betalen. En tja… dan kun je vervolgens je eigen rekeningen ook niet betalen.

    In zijn sector is het niet gangbaar om voorschotten te vragen, maar daar zijn we nu toch maar toe overgegaan. We vragen 40 % vooruit. Hiermee kan dan in ieder geval het materiaal betaald worden.

    Ook wij zitten overigens met het probleem dat we klanten niet kwijt willen. Voor diegenen die we best kunnen missen hebben we stickertjes van een incassobureau die we dan bij de herinnering op de enveloppe plakken. Werkt als een speer, maar is dus niet bijster goed voor de verhoudingen.

    Oh ja! Nog een truukje: een korting van 2% als ze voor een bepaalde termijn betalen! Werkt bij sommige klanten ook goed. (oftewel:tel er bij die traag betalende klanten een bedrag bij en geef ze korting als ze op tijd zijn).

    1. Zo'n kredietbeperking is een goede, hoewel veel mensen dat juist ook weer niet betalen, is mijn ervaring bij een loondienstbedrijf. Je moet het dan eigenlijk zo aankleden dat het niet direct zichtbaar is 😉 Maar dat is met diensten waar je vooraf een prijs voor afspreekt niet zo makkelijk.

  3. Mbt het artikel:

    Wij geven vrijwel niets uit privé. En dat 1/3 opzij leggen voor belastingen klinkt heel leuk, maar dan moet dat geld er wél zijn! Je moet immers ook ergens van eten en gas, water en licht sluiten we ook liever niet af…

    Hetzelfde als bij jou dus.

    Kortom: "budgetbeheer" is leuk, maar dan moet er wel eerst budget zijn. Ik lees niet hoe zij die tweede oorzaak (inkomensdaling) op willen lossen.

  4. Oh ik voel helemaal met je mee! Ik heb ook een klant die weigert te betalen: 750 euro. Ik heb zelfs al een incassobureau ingeschakeld, maar ook dat hielp niet. Een heel onaangename en frustrerende situatie.

    1. Wat vervelend! Betekent dit dat jij ook nog eens het incassobureau moet gaan betalen voor verleende diensten en dit pas terugkrijgt als de klant betaald?

  5. Kun je niet wat dingen inkopen die je tijdens je werkuren gebruikt? Gedeelte van energie- en gasfactuur, koffie, toiletpapier, etc? Of is dat expliciet uitgesloten?

    Siebrie

    1. We kunnen heel af en toe iets als uit eten declareren, maar verder is het vrij beperkt. De accountant zei dat een keer boodschappen als 'kantinekosten' ook wel kon, maar nogmaals: heel af en toe. En ik moet eerlijk zeggen dat ik liever eerst zakelijk een buffer opbouw, voor ik betalingen ga doen die eigenlijk van de gezamenlijke rekening betaald horen te worden. Als ik nu een dikke pot had en het mocht wel op, dan is het lekker als we er privé iets aan hebben, maar ik wil nu liever wel eerst de zakelijke rekening goed spekken!

  6. Dit is dus de reden waarvoor ik (met name) de kleine ondernemers zo snel mogelijk hun rekening betaal. Grote bedrijven, belastingdienst, gemeente laat ik nog wel eens tot het laatste moment liggen.

    WG

  7. Heel herkenbaar je stukje. Ik heb het er op mijn blog ook weleens over gehad. Ik heb één opdrachtgever die steevast veel te laat betaalt, en dan kom ik ook in de knoei met de btw-aangifte, ook deze maand weer. Enige voordeel is dan weer dat je dat dan maar als een soort spaarpotje moet zien (ervan uitgaand dat ze uiteindelijk wel betalen natuurlijk) en dat je die btw als hij wordt betaald dan niet meer hoeft af te dragen. Nu heb ik begin vorige maand een voorschotfactuur gestuurd (hun eigen voorstel, kun je nagaan), maar ook die is natuurlijk nog niet betaald. Het is dat ik deze opdrachtgever niet kwijt wil en kan, maar wat zou ik graag in de rijke positie willen zijn om een volgende opdracht te kunnen weigeren omdat ze zo slecht betalen.

  8. Ik werk zelf al jaren op zowel de debiteuren als crediteuren van een groot bedrijf. De stromen die wij moeten doorlopen voordat een factuur betaald mag worden neemt veel tijd in beslag. Het lukt vaak net om na 30 dagen te betalen maar eerder eigenlijk niet. Toch proberen wij wel rekening te houden met freelancers en die met voorrang te behandelen. De grote jongens kunnen wel even wachten. Wat betreft de kredietbeperking, die wordt standaard niet betaald. De enige tip die ik kan geven is bellen. Zolang er geen brief van het incasso bureau komt dan maken (bij grote bedrijven) herinneringen geen indruk. Maar als je belt en je noteert de naam van de dame of heer en blijft iedere keer naar hem/haar vragen en diegene herinneren aan de belofte van vorige keer dan heeft dat meer effect. Of ze vinden het vervelend dat je (in hun ogen)alweer belt of je krijgt een leuke band met ze waardoor ze bij voorbaat al geneigd zijn snel te betalen. Vaak ligt het ook aan degene die intern de goedkeuring op de factuur moet geven. Mensen zijn daar heel laks in. Maar dat is uiteraard niet jouw probleem.
    Ingrid

  9. Als ik jou was zou ik er zo snel mogelijk achteraan gaan. Mijn 'oude' deurwaarder-baas zei: een klant die je niet betaalt is geen klant maar een dief.

    Gewoon warm houden en als je rekening nog niet betaald is na bijv. een week na de vervaldatum, gaan bellen en mensen achter hun vodden zitten. De afspraak in een kort mailtje bevestigen.

    Hoop dat je snel je geld hebt van iedereen!!

  10. Valhalla heeft gelijk.

    Ik doe het volgende: een week na de vervaldatum bel ik het bedrijf op en dan stuur ik er direct een herinnering achter aan tav de persoon die ik gesproken heb.

    En als ze echt niet/te laat betalen… ik ben meer dan eens persoonlijk naar het bedrijf toegegaan. Netjes uitleggen hoe en wat en tot nu toe werd er vervolgens netjes op tijd betaald.

  11. Denk dat voor mij ook het idee dat ik beloond wordt bij optijd betalen wel zou werken.
    Wellicht korting geven indien helft vooruit wordt betaald. Blijven bellen hoe vervelend ook en aangeven dat je vastloopt en dat je anders genoodzaakt bent een incassobureau in te schakelen, maar dat jij ook zeker niet zit te wachten op de extra kosten die dit voor de klant met zich meebrengt. Vooral duidelijke afspraken maken bij het aangaan van een nieuwe klus. Persoonlijk langsgaan en met de verantwoordelijke afspraken maken.

  12. Het bedrijf dat mijn salaris op tijd betaald, heeft het credo na 28 dagen betalen. In de praktijk is dat met 30 dagen. De hoofden van afdelingen ontvangen hun bonus op basis van een aantal factoren waar er 1 van is:
    Het aantal facturen dat meteen na ontvangst en registratie klaar gezet wordt voor betaling moet + 80% zijn, waarna gewacht wordt tot betaaldatum

    Het helpt bij ons echt wanneer een leverancier met de opdrachtgever contact opneemt.
    Ik begrijp leveranciers niet wanneer ze dat niet doen.

    Een ZZP-er, voormalige collega heb ik pas gebeld omdat er een factuur van hem maar niet betaald wordt. Hij heeft dan contact opgenomen, maar ik zie dat die factuur nog niet betaald is.
    Hij vond het eng om er achter aan te bellen.

    Ik heb een tijdje terug een lastig betalende gast die wekelijks terug kwam, maar steeds moeilijker deed, de deur gewezen, met de woorden:
    Hier is de factuur voor volgende week, wanneer u die nu of begin volgende week betaalt, kunt u terug komen, anders niet.

    Ik werd er zo sjacherijnig van, dat ik gekozen heb, voor dan maar niet. Gelukkig heb ik een ietwat luxe positie, al merk ik wel dat het crises is.

  13. Als een afdeling aks is met facturen afhandelen, het n de bureaula laat liggen, helpt een laatste aanmaning met kosten, of deurwaarder. Sommigen zijn van nature lui met betalen. Zo werkt het in het bedrijf waar ik werk.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback