Minder files dankzij crisis?

Ik las vandaag op Nu.nl dat Nederland weer ergens top in gescoord had. Niet op het lijstje dat je het liefst ziet, maar het lijstje van langste files. Ik verbaas me er altijd al een beetje over hoeveel auto’s je met één persoon ergens heen ziet rijden, dan vraag ik me altijd af of die mensen nu echt geen collega hebben om mee te carpoolen. Da’s misschien wel heel gezellig, als je alsnog allebei reiskostenvergoeding krijgt levert het wat extra’s op, het vermindert het aantal auto’s op de weg en dus CO2-uitstoot en files en op zich is het natuurlijk al voordeliger, omdat er met één auto minder gereden wordt.

Maar blijkbaar zijn al die voordelen voor Nederlanders en Belgen nog niet voldoende om er iets mee te doen. Dat is wel anders in Portugal, Ierland en Spanje. Niet toevallig zijn dit de landen die het meest te verduren hebben gekregen tijdens de economische crisis. In Portugal is het aantal files met bijna de helft afgenomen, in Ierland met een kwart en in Spanje met 15 procent. Dat zal natuurlijk niet alleen zijn om te besparen, maar ook omdat misschien minder mensen werk hebben waar ze naar toe moeten en waarvoor ze in de file moeten staan.

Nu is dat laatste natuurlijk niet iets waar ik naar uit zou kijken; ik hoop dat Nederlanders zoveel mogelijk hun baan kunnen houden, want anders gaat het al snel van kwaad tot erger. Maar ik zou wel denken: doe eens iets aan die auto! Ik heb er zelf ook één van inmiddels ruim 6 jaar oud. Gezien de lage vaste kosten (geen wegenbelasting, 70% korting op verzekering, heb hem zakelijk, dus ook lage bijtelling) en het feit dat we hier nogal afgelegen wonen, doe ik hem niet weg. Maar ik rijd er wel veel minder mee. Voor echt korte ritjes pak ik nu de fiets en dat scheelt elke week wel een kilometer of 50. En met de langere ritjes vervangen ben ik nu aan het beginnen. Ik heb een mountainbike geleend om te kijken of ik daar beter mee kan rijden. Of beter, harder; op de gewone fiets heb ik voor de langere ritjes al snel 45 minuten nodig en dan is de verleiding om toch de auto te pakken een stuk groter. Als ik dat bijvoorbeeld terug kan brengen tot een half uur, dan scheelt dat toch weer. En in de kilometerbesparing gaat het dan ineens een stuk harder, want dat is per heen- en terugrit geen 7/8 kilometer, maar dik 20!

En voor langere ritten zijn we vaker aan het carpoolen, zeker als het gaat om familiebezoekjes. Er blijken in NL best wel veel van die plekken te zijn, waar je gewoon je auto neer kunt zetten en samen in één auto door kunt rijden!

Is jouw ‘autogedrag’ in de laatste tijd veranderd? En als je geen auto hebt; vind je het ook vervelend of storend om van alles met de fiets te moeten doen?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

15 Comments
  1. Ik werk samen met mijn man in 1 bedrijf, en op de dagen dat we niet gelijk vrij zijn, probeer ik de MTB mee te nemen, heen poolen we, en terug ga ik op de fiets (dat is 2 vliegen in 1 klap: én poolen én wat aan mijn conditie doen). Voor de rest wonen we minimaal 15 km. van een redelijk plaats af, dus dat is eigenlijk geen optie om dan boodschappen te doen op de fiets. Wat ik dan wel doe, is op de dagen dat ik werk en de auto bij me heb, de boodschappen in 1 keer mee te pakken. Van de 3 dagen dat ik voor het werk op en neer moet, lukt het me soms om 2 dagen te skippen…toch ruim 60%!

  2. Ik probeer met hele kleine stapjes eea aan te passen, de auto niet meer tot voor de supermarkt te parkeren, maar aan op de eerste parkeerplek die er is. Scheelt niet alleen het kleine stukje aan benzine, maar negen van de tien keer ook nog deuken in de auto. Bij het werk zet ik hem daar neer vanwaar ik denk dat ik nog net een lekker stukje kan lopen naar het werk. Je hoeft immers niet altijd tot aan de voordeur te parkeren. Heb zelfs al zitten denken aan een fietsdrager zodat ik altijd en overal het laatste stuk kan fietsen. Ik ben er alleen nog niet al te volhardend in, maar zie wel mogelijkheden.

  3. Ik laat nu ook vaker de auto staan! Beter voor het milieu , mijn lijn en ik bespaar! Normaliter tank ik voor 45,00 euro per week, nu voor twee weken.

  4. Voor België is het beeld een beetje vertekend: het is hier gewoon dat je een auto van de zaak met tankkaart hebt, dat kost zowel de werkgever als de werknemer bijna niets.

    Siebrie

    1. Was dat hier maar zo. België is zo gek nog niet. Ik heb de indruk dat het leven in Nederland duurder is dan in Duitsland of België.

      Groetjes, VeggieMo

  5. Ik ga regelmatig samen met familie met de auto op pad voor bijvoorbeeld een verjaardag in een ander dorp ed. Manlief heeft in het najaar een snorfiets gekocht voor het woon-werkverkeer (zo'n 10 km). Met goed weer fietst hij ook vaak nu. Krijgt ie meteen wat vaker beweging 😉 Ov is geen optie met ploegendiensten. Hij krijgt een vrij royale reiskostenvergoeding die we nu in de zak houden (zo'n 85 euro wegens de ploegen dus) We besparen flink nu! Juist vele korte ritjes kosten veel benzine. De meeste auto's verbruiken het 'minst' als je constant 90 km pu rijdt (zeker een volvo;)
    We zijn altijd heel bewust omgegaan met reiskosten van uitjes ed. Soms valt een uitje af vanwege de benzinekosten.
    In het dorp nemen we praktisch nooit de auto, tenzij we iets groots moeten vervoeren. Naar school ook nooit. Al regent het pijpenstelen! Zoonlief heeft een regenbroek en goede jas. Ik ook trouwens!
    Geheel zonder auto zou toch soms wel erg lastig zijn in onze regio waar het ov echt huilie huilie huilie is. Wel jammer! Los daarvan zou mijn vent nooit zonder auto willen:) Het is een echte auto-gek. Als ik toegaf hadden we zo nog een oldtimer V8 Van erbij oid en God weet wat nog meer…. Gelukkig heb ik dat tot nu toe weten te voorkomen 😉

    Maar je kunt er wel bewust(er) mee omgaan. Sommigen zie ik altijd en overal maar met die auto in het dorp. Is ook niet goed voor de veiligheid met zoveel jonge gezinnen.

  6. Op zich heb ik geen probleem om te fietsen.
    Alleen als het onweert of hard stormt vind ik dat doodeng eerlijk gezegt. Dus als dat voorspelt wordt probeer ik te zorgen alles in huis te hebben voordat het zover is. En als ik ergens 'n afspraak heb dan zeg ik het af bij onweer of storm.

  7. Grote kans dat onze tweede auto voor ons niet meer rendabel is om te maken. Dan moet ie ook weg, ga geen 3000 euro betalen om hem weer rijdend te krijgen. Dan moet de auto van het werk in de bijtelling voor 280 euro per maand, maar hebben we er verder geen omkijken naar.

    Met twee en straks drie kinderen is het niet te doen om te carpoolen, helaas. Wil wel straks echt efficient gaan inkopen en boodschappen doen beperken tot eenmaal per maand. Familie woont bij ons allemaal minimaal 60 km verderop, behalve mijn broertje. Daar ga je dus niet 123 op bezoek, ook niet als de bezine met een auto in de bijtelling ''gratis'' is. Ik vind dat ook niet kunnen trouwens…

  8. Ik doe tegenwoordig de boodschappen op de fiets. De auto is er eigenlijk alleen nog voor de leuk, zonde! Na de vakantie moeten we maar eens kijken of we deze niet kunnen inruilen voor een zuiniger model. Zuiniger op alle vlakken; verbruik, milieu en belasting. Het leukste zou zijn als we met iemand de auto konden delen, maar ik geloof niet dat ik er iemand enthousiast voor kan maken.

  9. Ik ben op zoek naar een baan dichter bij huis. Rijd nu zo'n 110 km enkele reis. Hopelijk vind ik snel iets. Het zal me financieel zo'n 200 euro opleveren, mits ik mijn zelfde salaris kan verdienen, maar ik reken er op dat ik daar wat op in moet leveren. Ach het scheelt me in ieder geval afschrijving en heel veel tijd! Dus dan kan ik met een moestuintje starten, had ik zo bedacht…
    Groetjes BrEkster

  10. Ik woon op 25 km afstand van mijn werk, vind ik te ver om op de fiets te doen. Maar we wonen nu in een dorp met grote supermarkten en andere winkels, dus boodschappen kunnen nu op de fiets of lopend. Verder ruilen we onze auto om voor een kleiner en zuiniger model, dus dat scheelt ook enorm. En ik let heel erg op 'het nieuwe rijden'. Voor lange afstanden (uitjes) berekenen we ook altijd de benzinekosten, dat maakt vaak de keus heel makkelijk! En we tanken bij de onbemande tankstations. Zo besparen we toch, ook al kunnen (en willen) we niet alles op de fiets doen. En… Ons nieuwe dorp heeft een treinstation 😉

  11. Ik rij elke dag 58 km tot 80 km (een keer in de week) voor mijn werk. Soms heb ik een zitting en dan rij ik 160 op een dag. Dit zijn allemaal lokatis waar het vanaf mijn woonplaats moeilijk te komen is met het openbaar vervoer plus dat ik een goede reiskostenvergoeding krijg. En ik rij minder, maar dat komt omdat ik minder uitjes etc. heb door het consuminderen met als gevolg dat ik ook minder dieselkosten heb.

  12. Ik heb vorig jaar op kosten van de baas een E bike gekocht. (een Sparta Granny). Nu ga ik regelmatig met de fiets naar het werk of naar mijn ouders (wonen in hetzelfde dorp). Ik vind het super fietsen. Ik ben wel een mooi weer fietser bij regen of kou pak ik mijn auto. Onze gezinsauto is bewust een hybride. Man rijdt iedere dag 100 km en dan scheelt dat flink. Ook heeft hij een app waarmee hij kan zien waar de benzine in de buurt van huis of werk het voordeligst is, daar gaat hij dan tanken, dat scheelt enorm met de prijzen langs de snelweg. Een onverwacht voordeel van de hybride is dat dochter en ik veel minder last van wagenziekte hebben.
    Groetjes Nikki

  13. Haha,Nikki, dan moten we hier ook maar gaan fietsen ;), 3 met wagenziekte. Maar dat doen we ook hoor. Jaren geen auto overdag gehad, en dat met 5 kinderen. Is bijna 2 km. naar school, als het echt heeeel hard stortte en waaide mochten ze altijd met 2 vriendinnen mee rijden. Verder carpool ik wel veek met mijn zus naar een verjaardag. Halverwege pik ik haar dan op, familie woont bijna allemaal 100 km :(. NU sinds kort klein autootje voor mijzelf. Heb vreselijk veel last van fibromyalgie. Kan niet ver fietsen. Helaas, het zit er niet (meer) in. In het dorp alles lopend. Tank 50 euro in de 5 weken ongeveer.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.