Hoewel ik de indruk heb dat ik qua sparen aardig bezig ben, kom ik soms nog wel eens iets tegen waaruit blijkt dat het nog beter kan. Of eerlijk gezegd: waaruit blijkt dat onze vaste lasten totaal niet in verhouding zijn met onze inkomsten. Toch wil dat niet zeggen dat ik daar niet wat inspiratie uit kan halen. Zo kwam ik deze week de 60%-regel tegen. Het principe is eenvoudig: je geeft maximaal 60% van je inkomen uit aan noodzakelijke eten, noodzakelijke kleding, huishoudelijke kosten, rekeningen, belastingen, giften en verzekeringen. Kortom, alle lasten die je echt moet betalen.
De overige 40% wordt in het voorbeeld verdeeld over pensioensparen, sparen voor de lange termijn, sparen voor de korte termijn (bijvoorbeeld voor gemeentelijke belastingen oid), ‘fun money’ (geld om wat leuks mee te doen).
Wij doen eigenlijk hetzelfde, maar dan met andere getallen. Zodra ons salaris binnenkomt, maken we een vast bedrag over naar de gezamenlijke rekening. Daar worden alle rekeningen van betaald. Een dag nadat dat geld binnen is, wordt automatisch een bedrag overgemaakt om te sparen. Dit is met name bedoeld voor rekeningen die niet maandelijks komen, mét een beetje reserve. Van de rest moeten we het de hele maand doen. Dat gaat nog niet altijd helemaal goed. Zelf krijg ik namelijk wel altijd mijn salaris op een vaste dag, maar mijn vriend niet. Die krijgt elke vier weken betaald, dus dat is elke keer weer op een ander moment in de maand. Toch merk ik wel dat we steeds beter uitkomen. Mooi, want dat betekent dat we niet van onze privérekeningen bij hoeven te leggen. Dat vind ik wel prettig, want daar budgetteer ik tot de nul.
Dat we nu steeds beter uitkomen, komt overigens door het vrij strak aanhouden van het boodschappenbudget. Dat lukt niet altijd (vandaar dat we er ook wel eens overheen gaan), maar over het algemeen wel. Dat levert direct voordeel op. Verder zitten we qua vaste lasten wel redelijk vast. Die bestaan namelijk nog uit:
– Hypotheek en rente en OVR
– Gas en licht
– Telefoon
– Internet
– Woonverzekeringen (vorig jaar overgesloten, scheelt €15 per maand)
– Adoptiecavia (€5 per maand, zou er nog af kunnen, maar dat voelt niet echt goed)
– Kosten Rabobankpakket (moeten we hebben i.v.m. hypotheek)
– Boodschappen
– TV
– Water
In het artikel over de 60%-regel geeft de schrijver al aan dat dit niet voor iedereen haalbaar is, bijvoorbeeld omdat je een duur huis hebt (of je inkomen gezakt is). Hij geeft aan dat je dan ook een dergelijke structuur kunt volgen, maar dat je dan moet kijken naar verplichtingen die je kan matigen of wegstrepen, zodat er uiteindelijk voldoende ruimte overblijft om ook goed om te gaan met onverwachte dingen, zonder daarvoor in de schulden te raken.
Als ik dan kijk waar ik onze gezamenlijke budgetten nog kan verbeteren, dan is het toch daar beter oog op houden door vaker de lijstjes bij te werken. Dan zou ik in ieder geval niet voor onverwachte verrassingen moeten komen te staan. Nu staat er bijvoorbeeld nog €170 op en zijn de meeste rekeningen betaald, maar welke rekeningen precies weet ik niet. Als ik nu denk: ‘Mooi, dat is het boodschappenbudget voor de hele maand + een tientje reserve’, dan kom ik straks waarschijnlijk weer te kort. Kortom, ik zou dit eigenlijk precies zo aan moeten pakken als mijn eigen budgetten. Geen idee waarom dit zo lastig is, maar op een of andere manier is het wel zo en dat is de reden dat er toch nog hier en daar geld ‘weglekt’, terwijl dat eigenlijk niet zou moeten.
Dus: ik heb nu even opgeteld wat er nog van de rekening af moet, wat betekent dat we deze maand voor boodschappen een budget van maximaal €32 per week aan moeten houden. Als het goed is komen we dan gewoon uit, zonder dat we over hoeven te boeken van de spaarrekening of van onze eigen rekeningen.
Al met al is dit een beetje een hak-op-de-tak-blog, maar voor mezelf heeft het toch wel wat duidelijk gemaakt. Ik ga hiermee werken aan het beter grip houden op onze gezamenlijke financiën, zodat we daar misschien straks nog wel meer aflossingsruimte hebben. Want uiteindelijk is aflossen voor ons de enige écht effectieve manier om onze uitgaven beter in balans te krijgen met onze inkomsten.
Merk jij dat je soms toch wel eens minder handig bezig bent dan je altijd dacht? En hoe probeer je dat te veranderen?
Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!
ja… vorige maand was een ramp… vele kleien extra's maken een grote extra he… Soms denk ik dan, ach het mag ook wel een keertje… 🙂
Na de vakantie ga ik ook strak budgeteren. Ik merk nu we op vakantie gaan dat ik de financieen niet meer zo strak in de hand heb…Buiten de extra kosten: auto grote beurt, ook: kapperskosten, schoolspullen, nieuwe lenzen + vloeistof, nieuwe set kleding (na 3 jaar mocht dit wel een keer!) extra eten en drinken mee etc. Alles komt nu in een keer terwijl je normaal gesproken alles beter spreid…
En dan wil ik ook nog aflossen… Uiteindelijk betekent dit voor ons strakker budgeteren en extra inkomsten genereren!
Maar nu eerst lekker op vakantie en genieten!!!
(ook consuminderend: we betalen alleen de reiskosten (1000,00) en kunnen gratis in een huis met zwembad en gaan zelf koken!
De 60 % regel halen wij niet…wel wil ik een bedrag iedere maand over gaan maken op de aflossingsrekening van de hypotheek en van daaruit het budget verder vaststellen (ook het boodschappenbudget) het aflossen van onze hypotheek heeft voor ons nu de hoogste prioriteit! Hiermee genereren we extra inkomen, wat gaat er in de toekomst gebeuren met de HRA, we hoeven op ons 65ste ons huis niet te verkopen, huis grotendeels afbetaald aan einde looptijd!
Anoniem Lees al een tijdje mee. 60% redden wij ook niet. Schrijf wel alle uitgave op. maar aan het einde van de maand niet alles wat over is nog naar de spaarrekening blijft op de betaalrekening staan wel staan.Hoe doe je dat met 32 euro boodschappengeld? Wij hebben trouwens spaarhypotheek 30 jaar vast dus aan het einde alles afbetaald. Wil wel eerder inleggen zodat maanbedrag naar beneden gaat en dat we weer meer kunnen sparen en weer eerder in kunnen leggen.. Mochten ze dan de hra elk jaar met 1/30 verminderen hoop ik daar niets van te merken.
Heel veel zelf doen, dan kun je dat vrij goedkoop doen. Ook eten wij steeds minder vlees. We doen het minder, we vervangen het door b.v. champignons, of we laten het gewoon helemaal weg. Verder drink ik geen frisdrank (vind ik niet lekker). Mijn vriend wel, maar die probeert i.v.m. de suikers erin wat te minderen, dus dat scheelt ook. Groenten e.d. koop ik altijd bij de Lidl, da's goed en voordelig. En snacks e.d. ook beperken, in de eerste instantie voor onze gezondheid, op de tweede plek scheelt het natuurlijk ook met de boodschappen. O, en drogisterijproducten hoeven we bijna nooit te kopen, want ik heb er ooit bij 1 gewerkt en put nog uit de voorraad 'aanbiedingen' die ik daar destijds niet kon laten staan…
Heb in mijn excelbestand met overzicht van alle vaste lasten ook de incassodatum of betaaldatum erbij gezet. Is wel makkelijk voor het overzicht.
Trouwens ik kon onze rabobankrekening plus achterlijk hoge kosten gewoon probleemloos opzeggen. Heb daar nu alleen nog de hypotheek.
Ik heb ook het liefste ''alles'' op de spaarrekening en alleen wat cash voor de boodschappen maar dat is te onpractisch heb ik gemerkt. Met als gevolg dat er altijd meer afgaat dan nodig.
Hoeveel betaalde jij daarvoor? Wij zitten op omgerekend €1,47 per maand. Dat is wel zonde, maar misschien ook weer een net te kleine besparing om overal al die rekeningen om te gaan zetten. Bovendien kun je volgens mij ook bijna nergens gratis betaalrekeningen openen en veel voordeliger zal het ook niet worden, vermoed ik.
Ik betaalde wel meer. Veertig euro op een jaar ofzo? 2 x wereldpas & internetbetalen verder niets… Als ik het wel heb.
Wij hebben sowieso maar 1 pas en internetbankieren zit geloof ik onder mijn privépakket, maar dat weet ik niet zeker. Misschien scheelt dat ook wel.
Bij triodos is het ook 1,80 euro per maand aan kosten voor een betaalrekening, en bij de ASN is het 1 euro per maand. Die twee bedragen gaan er bij mij elke maand af omdat ik per se een eigen betaalrekening wil hebben en een gezamenlijke.
Dus in ieder geval ook bij deze twee banken betaal je om een betaalrekening te kunnen hebben. Ik weet niet of het bij andere banken nog anders is?
Hier halen we de 60% regel ook niet, maar het gaat erom dat je goed inzicht hebt en er nog ruimte over is. En dat is er wel. Klussen betalen we meestal van het lopende salaris, dus sparen we nauwelijks, maar halen ook niets van de spaarrekening af. En nog heel even dan zijn alle grote klussen gedaan.
We proberen wekelijks met ons vieren rond te komen van 60 euro. Als de jongste straks echt, echt, echt zindelijk is, wordt dat bedrag verlaagd met het bedrag van de luiers.
Hier ook steeds minder vlees. Je went eraan en het gaat van zelf.
De 60% regel is wel Amerikaans, en in de Verenigde Staten moet iedereen helemaal zelf voor z'n pensioen sparen. Als je dan bedenkt dat werknemers dat in Nederland dat meestal (gelukkig?) automatisch en gedwongen doen door een standaard percentage dat van het brutoloon afgaat en naar een pensioenfonds gestuurd wordt, dan mogen wij waarschijnlijk wat meer dan 60% van ons nettoloon nodig hebben voor vaste uitgaven. (Al vind ik ook wel: hoe minder je echt MOET uitgeven, hoe flexibeler je blijft, en dat is goed).
Succes met het bijhouden van inkomsten en uitgaven; ik heb een spreadsheet waarin per maand de verwachte uitgaven staan, als iets dan overgeboekt is, geef ik dat aan en zie dan ook (door optel- en aftreksommetjes in de spreadsheet) hoeveel geld ik waarschijnlijk nog ga uitgeven de rest van de maand.
Het maken van de eerste versie van die spreadsheet kostte me grofweg een avond van door oude bankafschriften (toen nog) bladeren om vaste lasten te bepalen, inclusief dingen die bijvoorbeeld maar een keer per kwartaal of half jaar voorkomen.
Rond moeten komen van EUR 32,00 per week lijkt me geen pretje. Het helpt ook niet dat ik in een huis woon met twee carnivoren die echt genieten van een biefstukje en een lekker biologisch kippetje. Ik heb er wel bewondering voor hoe je steeds geld bij elkaar schraapt voor de verbouwing en de aflossing maar mij zou een huis op die basis een molensteen zijn en me mijn nachtrust kosten. Wij hadden ook een sterke kinderwens en hebben bij het kopen van ons 1e en huidige huis rekening gehouden met een terugval in inkomen, omdat ik minder zou gaan werken. Na de geboorte van oudste ben ik 28 uur gaan werken en na de geboorte van jongste werk ik 25 uur per week.
Groetjes Saar
Ik heb met die €32 niet zoveel moeite, dat gaat toch alleen om eten en we zijn maar met z'n 2-en, plus af en toe wat voor de katten (gaat niet elke week een zak doorheen). Haal wat uit de voorraad, doe veel zelf en je komt een heel eind. Maar b.v. dat vlees, dat scheelt wel. Daar reken ik anders €0,50 p.p.p.d. voor (is mijn streefbedrag voor vlees) en dat zou voor een hele week dus wel €7 zijn.
Ik heb geen idee op hoeveel procent wij zitten. Ik leef dan ook in de luxe dat ik elke maand een vast bedrag aan Ben overmaak en dat hij alle rekeningen regelt. Hij verdient dan ook veel meer dan ik, dus daar zijn we het samen helemaal over eens. Om beurten doen we dan de boodschappen, maar hij neemt wel het grootste deel voor zijn rekening… Dus aan mij heb je niets…
Liefs,
Mirjam
Wij zitten ongeveer op 35%. Niet helemaal genoeg, maar wij hebben de hypotheekrente aftrek 2 maanden geleden naar beneden bijgestelt. Hierdoor is het te sparen bedrag ook verminderd.
Ik lees dat je niet helemaal weet wat nog afgeschreven moet worden op een bepaald moment in de maand. Ik heb ook eens de datum van afschrijving bijgehouden en weet nu dat alleen het water en de verzekeringen halverwege de maand afgeschreven worden en de rest allemaal aan het einde of begin. Gedurende de maand vink ik altijd af wat al betaald is.
Wij halen die 60% regel helaas niet.
Soms bezwijk ik nog wel eens voor leuke, maar onnodige aankopen. Steeds minder vaak maar toch. Ik denk dat ik daar eventueel nog wat zou kunnen bezuinigen. Maar de meeste franje heb ik toch wel weggesaneerd!
Wij halen die 60% ook niet maar wij redden ons ook niet met 32 euro per week voor boodschappen. Hoewel ik zelf groenten en wat aardappels verbouw, zelf jam, appel- en rabarbercompote maak ben ik per week voor ons beiden toch echt veel meer kwijt. Terwijl ik geen vlees eet en mijn partner hooguit 75 gram per dag! Wat ik zelf niet heb of kan maken koop ik biologisch en eco (voedsel, schoonmaakspullen, toiletpapier, toiletartikelen, dierenvoeding etc) Tecla
Hoi hoi, ik werd ook gek van dat 4 weken loon van mijn man, (hij overigens ook hoor). Heb toen een extra betaalrekening (noem het rekening 2) bij de rabo geopend. Zijn werkgever maakt daar het loon naar rekening 2 over. Elke 27e van de maand wordt er automatisch een maandsalaris (dus meer als 4 weken) over geboekt naar de lopende rekening, rekening 1 dus. Brengt veel rust ook in de vakantie. Zijn vakantiebonnen worden ook uitgekeerd op de rekening 2. We hoeven ons dus nooit geen zorgen te maken en zijn gegarandeerd van een 'vol' loon op een vast moment op rekening 1. Daar gaan ook alle vaste lasten vanaf.Overigens gaan ook alle teruggaves automatisch door (zelf ingesteld natuurlijk) naar rekening 2 (kinderbijslag, hypotheekteruggave, kinderopvangtoeslag e.d). Zodra het van de rekening 1 wordt geincasseerd door de ontvanger, zorg ik dat het weer van de rekening 2 naar rekening 1 is geboekt. Ik kan dus nooit de teruggave al verbrald hebben vooralsnog hij nog moet worden geincasseerd.Van de kinderbijslag per kind hou ik keurig een lijstje bij met de kleding en schoenen die ik voor ze koop en wat er nog over is voor het kwartaal. Als ik wat verkoop op mp gaat dat in een potje wat wordt gebruik voor andere uitgaven voor de kids. Ideaal en het geeft veel rust.
Wat ik echt mis in je rijtje van vaste uitgaven zijn de gemeentelijke belastingen zoals OZB (Onroerend zaak belasting) en gemeentelijke afval/reinigingsrechten. Voor die twee betaal ik ( in Voorburg) resp. € 333,– en € 425,– per jaar. Daarnaast ook nog voor het waterschap Delfland € 454,– . Die 3 samen is toch ongeveer € 100,– per maand !! Hoeveel betaal jij aan die kosten?
Daar sparen we voor, dat bedrag gaat eerst standaard er vanaf en daarna blijven dus de kosten in dat rijtje over. Ik zie het sparen dus even als één 'vaste lasten post' en de rest staat in dat rijtje. Dat spaarbedrag is o.a. voor de eindafrekening van gas en stroom (voor de zekerheid), de gemeentelijke belastingen (hier ook iets van €840 totaal) en waterschapsheffingen (zitten hier ook ong. rond de €450).
Bedankt voor je beantwoording! Alleen zou je sparen voor vaste lasten die slechts eens per kwartaal of eens per jaar betaald moeten worden geen "Sparen" moeten noemen maar "Reserveringen" (vind ik). Het zijn echt wel vaste kosten. Sparen doe je echt voor de toekomst(een buffer ) of voor een onverwachte gebeurtenis.