Elk jaar hoop ik stiekem weer dat ze het vergeten, maar helaas: ook dit jaar viel de aanslag voor de Gemeentelijke Belastingen weer op de deurmat. De WOZ-waarde van ons huis is weer met €11.000 gedaald, waardoor de bedragen in totaal weer iets lager uitkwamen. Ik had net m’n staatje weer bijgewerkt, dus weet het niet precies, maar uit mijn hoofd gezegd besparen we een tientje ten opzichte van vorig jaar. Op zich mooi, want ik weet ook dat het net zo hard omhoog kan gaan. Maar waar betalen we eigenlijk voor?
OZB Eigenaren
Dit is bij ons het grootste bedrag, namelijk €459. Dit is de Onroerendezaakbelasting die in onze gemeente is vastgesteld op net iets minder dan 0,13%. Mits je er ook woont, want als je er niet woont, dan is het duurder.
Afvalstoffenheffing
Dat je afval ‘netjes’ afgevoerd wordt, is niet iets dat zomaar gratis gebeurt. Ook daar betaal je voor. Wij betalen niet per kliko, maar tikken wel jaarlijks €261,12 af aan afvalstoffenheffing. We zijn met twee personen, dus dat is ruim een tientje per persoon per maand. Daarnaast betalen we hier apart voor als we spullen naar de stort willen brengen. Dat doen we niet vaker dan nodig is, maar soms is het wel handig, als je in één keer van een berg troep af wilt. Bij ons is daar niets aan gratis, niet de eerste zoveel keer en ook niet de eerste zoveel kilo. Overigens kan ook dit duurder zijn; in onze vorige woonplaats betaalden we hier al zo’n €300 voor en dat was nog vijf jaar terug ook!
Rioolheffing afvalwater
Het is ook prettig dat je vieze afvalwater door het riool weg kan spoelen. Of je daar nu veel van hebt of niet, hier geldt een vast bedrag van €106. Dat lijkt niet te gaan per persoon, ook niet op basis van de WOZ-waarde, maar gewoon per huis.
Rioolheffing hemel- en grondwater
Deze vind ik persoonlijk wel een beetje bizar, maar goed: al het regenwater dat via ons perceel op een of andere manier het riool in komt, moet ook betaald worden. Dat bedrag is €43. Nu is het wel zo dat dat ook weer gebruikt wordt om ‘structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand zoveel mogelijk te beperken en te voorkomen’. Aangezien we hier jaarlijks met een overstroomde kelder zitten, kan me dat niet hard genoeg gaan.
Totaal: €869,12
Graag in twee termijnen betalen, eentje voor eind maart en eentje voor eind mei.
Dus.
We hadden er wel wat voor gespaard, maar hebben ook weer wat onverwachte tegenslagen gehad, dus hopelijk komen we een beetje uit. De eerste termijn kan sowieso van de spaarrekening betaald worden en met een beetje geluk hebben we eind mei ook genoeg voor de tweede termijn.
Nu is het wachten op die volgende knaller, de waterstofheffing oid. Dat is hier ook altijd een flinke van tussen de €400 en €500 en die moet meestal ook eind mei helemaal betaald worden. Daarna is het met dat soort dingen gelukkig wel weer even gedaan en kunnen we gaan sparen voor volgend jaar.
Hebben jullie de aanslag al gehad? En viel hij mee, tegen of was het wel ongeveer wat je verwacht had?
Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!
Ik krijg hier gelukkig kwijtschelding voor! In totaal zou het bij mij anders ca €550 zijn. Ik heb dan natuurlijk geen OZB en de andere bedragen zijn op basis van een 1 persoons huishouden
Al gehad, WOZ-waarde met 1,6% gedaald. Wat ik persoonlijk weinig vind. Maar aangezien het gaat om peildatum 01-01-2012 misschien wel realistisch. Voor 2013 verwacht ik dan wel een flinke daling qua WOZ-waarde.
Totale kosten zijn ongeveer 10 euro gestegen. Het mooiste is wel dat we dit per maand mogen betalen, verspreid over 10 maanden. Zonder extra kosten. Dit doen we dus ook trouw 🙂
Hier was de aanslag een kleine 600 Euro.De waterschapsbelasting was al geweest,die was 179.Ik heb héél héél zuinig gedaan en het is ons gelukt de rekening van de lopende rekening te betalen.We rekken nu met eten uit de vriezer en ik haal verder zo weinig mogelijk.Maar dat ik die rekening kon betalen zonder geld van de spaarrekening te halen, was een feestje!(met een kop thee en een biscuit…fijne feestjes zijn dat,wetende dat je het volgende maand weer wat breder hebt)
ozb is 324, grijze/groene container 85,00, waterschapsbelasting 168,00 samen 577. Alles mag in maandelijkse termijnen betaald worden,toch wel prettig.
In mijn kamer betaal ik alleen afvalstoffenheffing. Kwijtschelding kan ik helaas neit aanvragen. Ik heb het ook weleens uitgerekend, 2 personen elke week 2 zakken met afval, het is 3! euro per weggebrachte zak…
Hier is de OZB 789 euro, WOZ-waarde 298.000. Het enige dat ik in termijnen betaal. Ik wilde nog bezwaar aantekenen, maar het idee dat er zo'n raamambtenaar weer drie dagen aan het werk gehouden wordt door in vijf pagina's juridisch gelul mijn bezwaar onderuit te halen, gun ik ze ook weer niet.
Hier in totaal 890 euro, en de woz waarde is nu 135000.
Wat een geld, 160 euro gestegen dit jaar. Hollandskroon dure gemeente.
ik betaal in 10 termijnen 77 euro
Wij betalen gelukkig blijkbaar minder maar ons huis is, heel knap, meer dan 5% in waarde toegenomen. Dit terwijl in onze gemeente de waarde gemiddeld met 3,7% is gedaald.
Ik ben eens gaan kijken, ze hebben ons huis vergeleken met hoekhuizen met veel meer grond, met luxere keuken en badkamer, dakkapel (dat scheelt tussen ons en de buren al 1000 euro) etc. Wij hebben alles nog standaard van de ex-verhuurder. Zo kan ik het ook. Moet nog bezwaar schrijven, zucht…
Oh, en je mag niet meer in één keer betalen met korting.
Ik vind die termijn budgetbeherend technisch zo onhandig.
Ondanks dat de waarde van het huis verminderd is,moesten we meer betalen. Ik heb alle posten met vorig jaar vergeleken. Het is een tientje meer afvalstoffenheffing,iets hoger tarief OZB,hondenbelasting omhoog. Bij elkaar 50 euro meer dan vorig jaar.
De waarde van ons huis is gedaald tov van voorgaande jaren en we betalen een paar tientjes minder. De ene post was omlaag gegaan, maar de afvalstoffenheffing was behoorlijk omhoog gegaan. Wij mogen dit in 8 maanden betalen zonder bijkomende kosten, dus doen we dit ook gewoon. Zodra we hier voor zouden moeten gaan betalen ga ik, net als voor de verzekeringen die 1x per jaar komt ivm een betalingskorting, elke maand een x-bedrag opzij leggen zodat ik dan de ruimte heb om het in 1x te betalen.
groetjes,
Janneke
Hm… de waarde van het huis was gedaald, maar we betalen meer. Oftewel… je schiet er geen pest mee op.
Handig hoor voor zo'n gemeente dat die dat allemaal zelf mag bedenken.
wij zetten sinds vorig jaar elke maand een bedrag op zij op een aparte spaarrekening, waarvan wij die lasten betalen die 1x per maand voorkomen. Hieronder valt bij ons deze gemaantelijke belastingen en nog wat meer posten. We hebben alle bedragn bij elkaar opgeteld, gedeeld door 12 maand en nu zetten we dat elke maand opzij. als dan zo'n rekening komt die op het lijstje staat boek ik het bedrag terug op de lopende rekening en ik betaal de rekening inéénkeer. Ik vind het heerlijk geregeld zo, geen kopzorgen meer, maar pats boem direct de rekening betalen. Het eerste jaar is hier en daar nog wat opvangen met de lopende rekening, omdat je nog niet volledig buffer hebt, maar daarna gaat het van een leien dakje. wij zijn per maand aan dit vaste lastenpotje 100 euro per maand kwijt. Misschien ook een tip voor jou of andere lezers van je blog 🙂
groetjes, vrolijksparen
Ik lach me rot! Nu we huren betalen we echt een stuk minder!! Maar ja, per maand betalen we wel meer huur dan we aan hypotheek betaalden dus we houden er niet echt geld aan over ofzo. Toch ben ik wel blij want alle kleine beetjes helpen.
De waarde van mijn huis is met 6000 euro gezakt, maar ik betaal 0,24 euro meer dan vorig jaar. De gemeente verhoogde heel knap het OZB percentage, de afvalstoffenheffing en de rioolbelasting zodanig dat het verschil bijna nihil is. Het zou voor mij gunstig zijn als ze op basis van aanbod gaan berekenen, want ik zet maar eens in de 4 à 6 weken de bak aan de weg. en gebruik zoveel mogelijk regenwater.
Ze hadden me aangeslagen voor twee bewoners, maar een telefoontje was genoeg om dat te veranderen. Wel vlot geregeld, binnen een paar dagen verminderde aanslag in huis.
Marjolijn.