Je inkomsten en uitgaven bijhouden: hoe?

Een van de beste manieren om grip op je geld te krijgen, is je inkomsten en uitgaven bijhouden. Dan weet je wat je uitgeeft en waar je op kunt besparen. Dat lijkt heel makkelijk, maar om eerlijk te zijn vind ik dat zelf best lastig. Zeker als je met meerdere stromen te maken hebt. Je salaris is 1, dat is meestal redelijk overzichtelijk. Extra inkomsten waarop je niet kunt rekenen, bijvoorbeeld cadeautjes, extraatjes uit spaarprogramma’s, opbrengsten van verkopen, maken het al iets ingewikkelder.

De uitgavenkant vind ik zo mogelijk nog ingewikkelder; daar lopen contant en pin vaak door elkaar heen en als je meerdere rekeningen hebt, b.v. vanwege een gemeenschappelijke huishouding, dan kan het nog lastiger zijn. Uiteindelijk komt het natuurlijk gewoon uit op een discipline en op regelmatig bijhouden. Maar zijn er ook manieren om het makkelijker te doen? Op de computer, of juist niet?

Ik zou zelf denken dat dingen al makkelijker kunnen worden op het moment dat je met maximaal 1 betaalrekening werkt. Als je ook een eigen bedrijf hebt, kun je daar eventueel 2 van maken. Verder overal een bonnetje van vragen en elke uitgave direct dezelfde dag nog noteren. Daar heb ik dus nog echt totaal geen handigheid in. Ik zou het snel vergeten, of denken dat ik er geen tijd voor had. Omdat het tot nu toe vooral handig was, maar geen noodzaak, denk ik dat ik er ook wat makkelijker mee om ben gegaan. Nu het noodzaak wordt, pak ik het liever wat grondiger aan, zonder dat ik alleen nog maar met centen bezig ben, want dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Hoe pakken jullie dit aan? Heb je een handig systeem om je inkomsten en uitgaven goed in de gaten te houden, zodat je niet alleen een conclusie kunt trekken op basis van je gegevens, maar er ook daadwerkelijk wat sturing in aan kunt brengen, zodat je aan de inkomstenkant steeds meer naar de plus gaat en aan de uitgavenkant naar de min? Tips zijn welkom!

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!


Sla je slag met spaarprogramma's
Het varken spekken: tips


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

31 Comments
  1. Zou je kosteloos testpersoon willen worden voor ons programma Cashflow? Daar kun je precies bijhouden en beheren hoe je geldstromen verlopen? En zo zie je onverwachte verrassingen aankomen en kun je er tijdig op anticiperen. Het gaat om een offline versie, er wordt dus niets op het internet gezet en wij hebben ook geen toegang tot de financiële gegevens die je invoert. Laat maar weten of je interesse hebt. Het gaat dus om een testversie.

    Groet, Ineke

    1. Ik gebruik al jaren Cashflow Manager, en ben enorm enthousiast erover! Pin of cash uitgaven, het komt gewoon allemaal bij elkaar. Het lukt me ook om het regelmatig (liefst elk weekend even) alles in te boeken. Het is een fijn gevoel om op elk moment dat je wilt een goed overzicht te hebben. Ik schreef er deze blog over:
      http://financieel.infonu.nl/geld/75363-geld-verdienen-met-budgetbeheer-in-cashflow-manager.html

      Enige wat ik echt jammer vindt is dat er geen Apple Mac versie is. Ik overweeg nu om naar online te switchen, anders moet ik opnieuw investeren in een Windows simulator (net een nieuwe laptop).

      Ik kan Cashflow Manager van Nibud/Bankingtools dus vanuit mijn eigen ervaring aanraden :-).

  2. Ik heb gewoon een excelsheet waarin ik alles invoer. Ik vraag bonnetjes als het nodig is en anders noteer ik het even snel op een papiertje of in mijn telefoon, en thuis voer ik alle gegevens in.

  3. Ik doe de boekhouding nog ouderwets op papier. Alle posten van het internetbankieren neem ik over en zet ze in de kolom vaste lasten, huishoudelijk of reserveringsuitgaven.
    De boodschappen zijn in principe mijn enige contante uitgaven, dus alle kasopnames schrijf ik toe aan huishoudelijk. Dit splits ik verder niet uit. Het enige wat ik moet noteren is de uitzonderingen hierop, bijv. sokken die ik contant betaal of een enkele keer boodschappen die ik pin.
    Wij werken niet met een strakke begroting of budgetten, maar we zijn zuinig van aard en dit overzicht is puur voor de gemoedsrust en heel makkelijk om een planning te maken voor volgend jaar.
    Groet, Greetje54

  4. hier gaan inkomsten gelijk naar de spaarrekening. dit ivm wisselende inkomsten, op wisselende dagen (vriend 4 wekelijks. ik van ouders van mijn oppaskindjes op verschillende dagen in de maand de betalingen). 1e van de maand een vast bedrag naar de betaalrekening voor de komende maand. gebaseerd op vaste lasten, x bedrag voor boodschappen en x bedrag voor tanken en een x bedrag vrij te besteden. extra aankopen moeten dus van de spaarrekening komen dus kopen we bewust wel of niet, weinig impulsaankopen hierdoor. geeft mij erg veel overzicht. boodschappen en andere aankopen pinnen we zoveel mogelijk zodat ze in mijn excel overzicht kunnen (en omdat ik nooit bij een pinautomaat kom dus ook altijd maar weinig cash geld heb eigenlijk… :p)

    1. Wij doen het precies zo.
      Ik vind het ontzettend handig werken en zo is sparen ook makkelijker vind ik.
      Ene maand meer dan de andere.
      Impuls aankopen doe je niet zo snel om dat er niet te veel op de betaalrekening staat.
      Wij hebben een aparte rekening voor de boodschappen. Daar stort ik elke week 80 euro op.

  5. Ik heb zonet het document van Teljecenten.be ingevoerd voor de prognose van 2014 en het is gewoonweg een wonderbaarlijk document, met alle statistieken erbij, prognoses per maand en tot einde jaar (op elke maandpagina doorscrollen naar rechts daarvoor). Probeer het maar eens! De handleiding voor het document staat ook op de site. Het komt er op neer dat je elke gele cel invult, plus de vaste kosten, die moet je in de vrije plaats eronder invullen, is niet in het geel.

  6. Hoi! allereerst wil ik toegeven dat ik erg nieuwsgierig ben, (maar dat gaat mij natuurlijk niets aan, sorry alvast voor deze vraag) hoe het nu gaat tussen jou en je man, zijn jullie uit elkaar of weten jullie dat nog niet hoe jullie het gaan doen? en splitten jullie dan de hypotheek? Lijkt me in elk geval erg lastig..

    Als reactie op deze blog: wij hebben een bonnenpotje op ons aanrecht staan.
    als ik thuiskom mik ik alle bonnen erin, en dan werk ik dat zo nu en dan bij in een excelprogramma. De bonnen die ik verwerkt heb, gooi ik weg. Aan het einde van de maand verwerk ik dit bedrag in een ander exceldocument van uitgaven en inkomsten. groetjes E

  7. Hallo, ik gebruik al een paar jaar CashFlow en dat werkt erg prettig, alle data downloaden van je internetbankieren en alles is weer up to date, zonder dat je er veel tijd mee kwijt bent. Geen gehannes meer met excel sheets, foutjes maken, meerdere rekeningen uitzoeken (ikzelf, manlief, gezamenlijk).
    Het geeft helder inzicht waar je geld 'weglekt', je kunt budgetteren, maar ook je budget afzetten tegen de werkelijkheid.
    Ik ben er erg over te spreken, zou het zeker gaan proberen, nu het je gratis aangeboden wordt.
    Ik gebruik wel de uitgebreide versie, nl. Cashflow Manager.

  8. Ik gebruik naar volle tevredenheid de app van moneywiz op mijn telefoon. Ik had daar in een ander blog ( ik geloof van spaarolifantje) goede berichten over gelezen en gebruik hem nu ook.
    Ingrid

  9. Ik heb 2 rekeningen. Op een rekening wordt een maandelijks bedrag gestort en waarvan de vaste lasten gaan. Dit bedrag is berekend aan de hand van een excelprogramma dat ikzelf gemaakt heb. Heel 2014 staat daar nu ingevuld en ik weet precies hoe ik ervoor sta.
    Ik heb een vast bedrag per maand waar ik van moet leven (boodschappen en overige variabele zaken) dat ik pin. Dat doe ik allemaal contant.
    De vaste lasten en het vaste bedrag wordt afgetrokken van alle inkomsten (salaris, kb, belastingvoordeel) en het bedrag dat overblijft wordt gespaard.
    Ik weet nu dus eigenlijk wat ik volgend jaar oktober spaar. (moet alleen even afwachten wat het nieuwe salaris gaat worden maar ik houd het oude salaris aan) Het hele jaar heb ik dus in overzicht.

  10. Ik heb zels cashflow maar heb ook een eigen kasboek gemaakt in excel. Het voordeel daarvan is dat je inderdaad van dingen als spaarprogramma's, declaratie's (ik declareer kleding, reiskosten) en wat je nog maar meer hebt naar believen kunt toevoegen.
    Een ander voordeel (maar ik ben er inmiddels achter dat je dat bij cashflow ook voor elkaar kunt krijgen) is dat je de contante uitgaven ook heel goed kunt boeken en je kunt ook dat naar believen uitbreiden, ik ben nu aan het uitproberen, dat wil ik tot dec doen en dan voor volgend jaar het programma wat aanpassen zodat het voor onze situatie nog overzichtelijker wordt.
    Sukses er mee, En als je een kopietje wil gil je maar even.

    Nomoskar

  11. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het helemaal niet goed bijhou. Wel een paar keer aan begonnen, gewoon op papier, met pen invullen wat ik uitgeef en waaraan… maar na een paar weken verslofte dat dan weer…
    Fijne avond en heel mooie nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

  12. Ik weet ook alleen de budgetten, dus hoeveel ik per week aan eten en zakgeld e.d. mag uitgeven, wat ik er mee doe (in detail) hou ik niet bij. Zolang ik mijn spaardoelen maar haal en de rekeningen betaal, maakt het verder niet zoveel uit wat ik met mijn geld doe:) Julia

  13. Gewoon 1 x per week een pot thee zetten, iets lekkers erbij, fijn muziekje aan en er even voor gaan zitten. Maak het een leuk momentje voor jezelf, dan is het niet zo'n drempel. De methode/tool maakt weinig uit, ieder heeft z'n eigen voorkeur.

  14. Ik vind AFAS wel heel makkelijk werken, maar ik moet zeggen, dat ik het overzicht niet geweldig vind. Volgens AFAS komt er hier wel anderhalf keer zoveel binnen als in werkelijkheid. Zo veel mogelijk alle kruisboekingen weggehaald, en dan is het nog niet helemaal herkenbaar.
    Cashflow heb ik in het wat verder verleden gebruikt, maar dat vond ik echt veel te veel werk. Misschien is het nu makkelijker geworden, en kunnen bankrekeninggegevens makkelijk geïmporteerd worden? De moeite waard om eens uit te proberen.
    Het beste vind ik nog (als programma dan) YNAB, dat is eigenlijk een uitgebreide spreadsheet. Helaas moet je voor dat programma nogal veel toeren uithalen om de data van de bankrekeningen binnen te halen. Het is een Amerikaans programma. Sowieso gebruiken ze daar de standaard QIF, terwijl standaard csv hebben. Maar als je al csv kunt importeren, dan voldoet het natuurlijk weer niet aan het juiste format. Erg vermoeiend.
    Kortom: ik ben ook altijd zoekende. Als iemand het ideale programma weet houd ik mij aanbevolen.

  15. Wij gebruiken al enkele jaren het winbank programma en zijn daar zeer tevreden over. Is een gratis programma en je kunt zelf allerlei bronnen en posten invoeren. Het opstarten is wel even een karwei maar vervolgens heb je er veel plezier van.

  16. Ik houd het in Excel bij, op de computer op mijn werk. Ik heb het wel eens thuis geprobeerd, maar daar kruip ik niet snel achter de computer, terwijl ik op mijn werk de hele dag zit te tikken en te klikken.

    Eens per jaar, aan het eind, kopieer ik het overzicht van het vorige jaar en haal daar de eenmalige uitgaven uit / voeg verwachte eenmalige uitgaven toe. Daarna tel ik alle gelijksoortige uitgaven van het hele jaar op (bv 'auto': verzekering, benzine, onderhoud, lening, etc) en deel door 12. Van al dat soort kosten maak ik een rijtje zodat ik weet wat er elke maand gemiddeld minimaal uitgaat (en hoeveel er dus binnen moet komen). Dat bedrag probeer ik elk jaar naar beneden te krijgen! Voor de auto betalen we bijvoorbeeld dit jaar nog de rest van de lening af, 2 jaar eerder dan volgens schema.

    Verder heb ik redelijk algemene postjes 'boodschappen', 'cadeaus', etc. Nu ik ook bankieren op mijn mobiele telefoon heb, wordt het bijhouden erg gemakkelijk. We betalen eigenlijk alles met pin en hebben weinig contant geld op zak.

    Siebrie

  17. ik heb een kasboek met aparte pagina's voor de inkomsten en uitgaven.
    zo kan ik iedere maand precies uitrekenen wat ik na de vaste lasten en automatisch sparen nog kan uitgeven, dat verdeel ik over de 4 weken.
    bij mij begint elke nieuwe maand op de 20ste, dus zorg ik de 19e dat wat er nog opstaat ik eraf pin en eventueel restant overschrijf naar de spaarrkening zodat ik weer op 0 sta.
    wat ook erg handig is zo'n spaarpotblik kopen en daar al je losse munten in gooien…als tie vol is openmaken met de blikopener, daar komt best een leuk bedrag uit!

  18. Beter laat dan nooit ;-). Ik gebruik het online huishoudboekje van ING, Tim, dat automatisch gekoppeld is aan onze rekeningen. Hier rollen heerlijke overzichten, tabellen en grafieken uit. Ik bekijk ze regelmatig! Met deze overzichten vul ik aan maandoverzicht in Excel met inkomsten en uitgaven. Ik heb het zo uitgewerkt dat er één rekening is waar de inkomsten binnenkomen en alle vaste lasten van betaald worden. Van die rekening gaat verder een standaard bedrag naar de spaarrekening en een standaard bedrag naar de huishoudrekening. Daar betaal ik alle variabele uitgaven van. Dit systeem kost me nagenoeg geen tijd en zolang ik me aan m'n huishoudbudget houd (en dat doe ik!) hoef ik nergens anders op te letten.

  19. Ik ben juist vandaag er even voor gaan zitten, en het werd al snel pijnlijk duidelijk dat ik echt teveel geld uitgeef aan onnodige zaken waar nog volop op bespaard kan worden…
    Ik heb gewoon alles met de hand uitgeschreven, en dat drukte me wel met de neus op de feiten…ik had geen idee dat ik zo vaak bij de b.lokker en d a.ction binnenliep …boodschappen bleken dan weer wel mee te vallen.

    1. Bijzonder is dat hè, dat iets waar je zelf bij bent soms toch niet helemaal bewust gaat! Ik ben nu zelf begonnen met een kasboek in Excel. Daar noteer ik de bedragen, waar het om gaat, een grove categorie (Eten, Kleding) en hoe het betaald is (zakelijk, privé, contant). Zo hoop ik wat meer inzicht te krijgen, maar ook meer overzicht. Nu is het soms nog wel eens dat b.v. zakelijk geld geen pijn doet, maar zo werkt het natuurlijk niet. Dat is ook gewoon geld waar rekeningen e.d. van betaald moeten worden.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback