Hoe houd je je goede voornemens vol?

Het nieuwe jaar is net begonnen. Misschien heb je, net als ik, zo tegen het einde van vorig jaar wat mooie dingen bedacht om nu te doen. Met de jaarwisseling nét voor het weekend heb je misschien al wel het één en ander gedaan om een goede start te maken. Maar naarmate januari vordert (en ja, ik weet dat het nog maar de eerste week van januari is, maar zó snel kan het gaan) verdwijnen de voornemens weer een klein beetje op de achtergrond. Weggeschoven door de dagelijkse praktijk van winterbanden regelen/kou/ijs/sneeuw/hout hakken/kinderen weer naar school/werk/watdanook.

En die voornemens? Tja…

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de mensen jaarlijks goede voornemens heeft. Slechts 8% daarvan is ook daadwerkelijk succesvol in het realiseren ervan. Als je kijkt naar wie er vooral in slagen hun voornemens te behalen, dan zijn het vaak twintigers. En 75% van de mensen redt het nog wel door de eerste week heen (wat overigens wil zeggen dat dus een kwart de eerste week nog niet eens redt!), een ruime meerderheid redt het ook de eerste maand nog wel, maar na 6 maanden is er nog maar een helft die zich zijn goede voornemens herinnert of er nog iets mee doet.

Als het jou ook zo vergaat, dan is dat dus helemaal niet zo vreemd. Zo zitten mensen toch een beetje in elkaar.

Maar: je maakt die voornemens niet voor niets. Je wilt wat bereiken, je wilt wat doen, je wilt iets neerzetten! En of dat nu een paar kilo kwijt is, je huis opruimen, gezond blijven, minder uitgeven, leuker leven… het maakt niet uit.

En deze statistieken hoeven je niet te ontmoedigen, want ook het volgende blijkt uit het onderzoek: “Mensen die concreet voornemens opstellen, hebben 10x zoveel kans om hun doelen te bereiken dan mensen die dit niet doen”. En voornemens en doelen kun je in feite wel door elkaar gebruiken, in dit geval.

Dus: hoe zorg jij er nu voor dat je je goede voornemens vol kunt houden?

Noteer je doelen

Zoals hierboven aangegeven; als je je doelen opschrijft, dan is de kans dat je ze behaalt al een stuk groter dan wanneer je ze niet opschrijft. Ik heb mijn doelen op mijn blog staan en in mijn ‘Spaarplan’ (mijn financiële Excel-document met zo’n beetje alles wat voor mij relevant is). Daarnaast zit ik nog te denken aan een manier om ze ook in huis zichtbaar te maken, bijvoorbeeld op een prikbord ofzo. Ook heb ik mijn achtergrond van mijn telefoon voorzien van een mooie quote die niet direct mijn doelen weergeeft, maar wel steeds een reminder aan die doelen.

Maak je doel SMART

Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden. Met een doel als ‘Ik wil meer sparen’ kom je er niet. Dat zeg ik bijvoorbeeld zelf wel tegen vriendinnen, als het ter sprake komt, maar voor mezelf heb ik het heel concreet. Voorbeeld: ik wil dit jaar mijn volledige autolening aflossen. In het eerste kwartaal heb ik als doel om €3000 af te lossen. Dat staat gelijk aan zo’n €1000 per maand en ongeveer €250 per week. Voor de volgende kwartalen heb ik gelijksoortige doelen/mijlpalen. Als ik steeds mijn mijlpaal haal – en die stel ik bewust zo dichtbij mogelijk, dus op week-/maandbasis -, dan heb ik aan het einde van het jaar mijn autolening afgelost. In Excel houd ik steeds bij hoe ver ik nog van mijn verschillende mijlpalen af zit en wat ik nog aan inkomsten verwacht, zodat ik mijn plannen eventueel bij kan stellen als dat nodig is.

Bedenk een plan

De volgende stap is een plan bedenken. Je kunt heel mooi doelen opstellen, maar je hebt ook nog iets nodig om die doelen te behalen. Maak de stappen van dat plan zo klein mogelijk. Voor financiële doelen kun je bijvoorbeeld het systeem gebruiken zoals ik dat hierboven beschreven heb. Voor andere doelen, bijvoorbeeld meer bewegen, kun je een schema maken van wanneer je je beweging inplant, wat je daarvoor nodig hebt, wat eventuele uitzonderingen zijn, enzovoorts. Het lijkt soms wat overdreven om alles te noteren, maar het werkt! Als ik opschrijf dat ik drie keer per week wil hardlopen en ik zorg ervoor dat ik vakjes heb om af te strepen, dan is de kans dat ik ook daadwerkelijk 3x ga veel groter dan wanneer ik het alleen denk. Stom, maar waar.

Volg je vooruitgang

Een mooie beloning voor dit harde werk is het volgen van je vooruitgang. Het is belangrijk om bijvoorbeeld elke maand te kijken hoe ver je gekomen bent. Als je merkt dat je door omstandigheden toch teveel van je doel afwijkt, dan kun je je plannen bijstellen. Het is beter om je doelen bijvoorbeeld iets minder ambitieus te maken, dan helemaal gedemotiveerd te raken en er volledig afstand van te doen.

Bovendien is het ontzettend leuk om later terug te kijken; de meeste veranderingen gaan namelijk in hele kleine stapjes en je kunt pas over een langere periode zien wat je allemaal gedaan hebt. Ik ‘klaag’ nu bijvoorbeeld wel eens dat ik te weinig hardloop, maar vergeet dan soms dat ik er pas in maart 2014 mee begonnen ben en nu zonder problemen de 5 km loop. Dat was in de jaren daarvoor écht niet aan de orde. En hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de hypotheekaflossing: als ik nu teruglees, dan komt het pas eigenlijk weer écht binnen dat ik door de jaren heen al een hele dikke €60.000 heb afgelost, waardoor mijn maandlasten met honderden euro’s per maand gedaald zijn. De stappen van €5 per maand blijven je misschien niet zo erg bij, maar de resultaten van bijvoorbeeld een jaar hard werken écht wel.

Mijn doelen voor 2016 zijn op financieel gebied helder, maar kunnen op andere vlakken nog wel wat finetuning gebruiken. Misschien is dat wel iets moois om wat meer in huis zichtbaar te laten worden.

Hoe gaat het tot nu toe met jouw doelen/voornemens? En heb je misschien nog tips om ze langer vol te houden?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!


Het lek opsporen: part 1
Jaarafrekening en overstap


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

8 Comments
    1. In veel gevallen wel ja… Als ik me voorneem om 'wat gezonder te doen', dan is dat op zich nog wel haalbaar, tenminste, ik merk dan dat ik me toch bewuster ben van wat ik doe en wat ik bijvoorbeeld in mijn mond steek. Maar qua sporten moet ik echt in aantallen denken; deze week zoveel keer dat doen. En qua geld al helemaal. Als ik dat niet doe, dan spaar ik misschien 50%, terwijl ik eigenlijk 75-80% kan sparen, om maar een beetje het verschil aan te geven.

    1. Precies! En als je dat niet doet, werkt het ook nog eens ontzettend deprimerend, want dan heb je iets gehaald en even later telt het eigenlijk al niet meer. Ja, dan zou ik me ook niet echt inzetten voor de volgende keer… Alleen dat moet er wel een beetje inslijten, hier tenminste. Zo van: 'Ik vind het hartstikke knap hoe ver ik al ben en ben daar erg dankbaar voor en trots op en gebruik dat als voedingsbodem om weer een stap verder te zetten'

  1. Ik heb eigenlijk maar 1 doel/voornemen/wens. Op mn werk pronkt er een foto op mn pc ervan, mn achtergrond van de telefoon staat een fijne foto erop en mijn spaarrekening draagt de naam van het eiland waar ik graag weer heen wil…..en zo hou ik het vol om te sparen! Verder doe ik niet aan goede voornemens….afvallen heb ik levenslang last van 😉 roken ben ik 2 jaar geleden op 21 januari mee gestopt, was het niet van plan ofzo, had er ineens geen zin meer in…En voor de rest heb ik het allemaal wel oke op orde….

    Gr. Boukje

  2. Als je het aan mij vraagt, dan kan ik kort zijn; Niet!
    Tenminste nooit zoals ik het zou willen, maar bij helemaal geen voornemens komt er nooit iets van alles… Dus toch maar voortgaan en blijven proberen.
    Ik wens je een fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

  3. Mooi geschreven. Met mijn doelen gaat het heel goed, vooral omdat ik ze heb opgeschreven zoals je zegt en omdat ik een app heb gevonden die mij helpt met het volhouden van nieuwe gewoontes. De app heet HabitBull en je kan er je gewoontes in zetten en afvinken. Dus bijvoorbeeld 3x in de week hardlopen. Doordat ik dingen moet afvinken ben ik meer gemotiveerd.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback