#FreedomFriday: hoe je hardnekkige gewoontes dit jaar wél kunt veranderen

#FreedomFriday: zo kun je hardnekkige gewoontes veranderen

Voor veel mensen is het begin van het nieuwe jaar een moment waarop je gemakkelijk alles uit het oude jaar vergeet. Wat er toen ook misging; het maakt niet uit. Je hebt nu weer 365 nieuwe dagen om écht af te vallen, die droombaan te vinden, te gaan sparen en meer. Voor mij voelt het zeker zo; ik vind zo’n nieuw begin heerlijk. En ik ben – zeker de eerste dagen – meestal ook gemotiveerd om die verandering eindelijk door te voeren. En toch gaat het dan ergens onderweg ‘mis’, want uiteindelijk komt het einde van het jaar weer in zicht en kan ik lang niet altijd alles van mijn lijstje afstrepen. Hoe kan dat? Waarom lukt het ene wel en verschijnt het andere elk jaar weer opnieuw op het lijstje met goede voornemens? Hoe zouden we juist die hardnekkige, saboterende gewoontes dit jaar wél kunnen veranderen? Ik zocht het uit.

SMART-doel

Als je kijkt naar goede voornemens en doelen, dan valt op dat ze vaak niet zo heel SMART zijn. Iemand wil ‘meer sparen’, ‘meer sporten’, ‘afvallen’. Maar één euro meer sparen is óók meer sparen. En als je nu helemaal niet sport, dan is één keer sporten óók meer sporten.

Om jezelf de kans te geven doelen te realiseren, is het belangrijk dat je ze SMART maakt: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant en Tijdsgebonden.

Je wilt bijvoorbeeld op 31 december 2019 10.000 euro op je bankrekening hebben staan en doet dat door elke maand 833,33 euro te sparen.

Maar met alleen een SMART-doel ben je er niet. Dat is een mooi begin, want dan is het op papier haalbaar. Maar het houdt nog maar heel beperkt rekening met jou als persoon. En de kans is groot dat juist jij als persoon je grootste hindernis bent.

Iets kan haalbaar zijn, maar als jij na een week besluit dat je er gewoon geen zin in hebt, of denkt er geen tijd meer voor te hebben, dan houdt het snel op.

Slagen of falen

Als je iets wilt doen of veranderen, dan moet je dit ook graag willen. En dat niet alleen: je moet heel duidelijk het gevoel hebben dat jouw slagen of falen invloed heeft op de levens van mensen om je heen.

Voor jezelf willen afvallen kan een goed streven zijn. Maar wat als je voor jezelf wilt afvallen omdat je dan makkelijker met je kinderen kunt spelen? Grote kans dat je dan beter doorzet dan wanneer het alleen voor jezelf is.

Verandering kan gepaard gaan met het gevoel van inleveren. Als je meer wilt sparen, betekent dat misschien wel dat je minder kleding kunt kopen, niet meer met alle nieuwste gadgettrends mee kunt gaan of niet zomaar meer de stad in kunt voor nieuwe fröbels. En als je wilt afvallen, dan moet je misschien wel afscheid nemen van die pizza die je het liefst elke week naar binnen werkt.

Daarom is het heel belangrijk om je te realiseren dat hetgeen waar je afscheid van neemt, je eigenlijk geen écht geluk of echte vervulling oplevert.

Pizza

Ik ben dol op pizza. Ik zou het echt niet leuk vinden als ik nooit meer pizza zou kunnen eten. Tegelijkertijd voel ik me eigenlijk helemaal niet goed na het eten van pizza; ik heb een stampvol gevoel, voel me opgezet en heb ook niet bepaald het idee dat ik voedingsstoffen binnen heb gekregen.

Geen pizza meer voelt als inleveren. Als ik er zo naar kijk, dan is het een van die gewoontes die ik waarschijnlijk nooit zal veranderen. Maar als ik nadenk over nooit meer zo’n opgeblazen, stampvol gevoel hebben, dan werpt dat ineens een heel ander licht op de zaak. Dan zou ik in ieder geval eens kunnen beginnen met een overstap naar een bloemkoolpizza 😉 Het idee van slagen wordt ineens een stuk aantrekkelijker.

Domino

Een ander belangrijk hulpmiddel in het succesvol veranderen van gewoontes is zien welk domino-effect bepaalde veranderingen kunnen hebben op andere vlakken van je leven.

Stel dat je dit jaar wilt sparen om een kleine buffer aan te leggen en een stukje van je hypotheek af te lossen. Waarschijnlijk moet je daar dingen voor laten en veranderen, anders houd je daar geen geld voor over.

Maar als je daar eenmaal mee bezig bent, levert het je meer op dan alleen een bedrag op je spaarrekening en een lagere hypotheek. Je krijgt bijvoorbeeld meer grip op je geldzaken, minder geldzorgen, lagere maandlasten waardoor je meer overhoudt voor andere dingen, meer vrijheid in tijd, minder afhankelijkheid van materiële zaken en meer.

Op die manier levert iets ‘saais’ als geld sparen je in feite allerlei tools op om een leuker persoon voor jezelf én voor je omgeving te zijn. Je kunt meer tijd vrijmaken voor anderen, hebt minder stress en hebt extra mogelijkheden om wat leuks te doen.

Samen of alleen

En tot slot: wil je je gewoontes alleen veranderen, of steunen de belangrijkste mensen in je leven je bij je gewenste veranderingen?

Je zult waarschijnlijk altijd een bepaalde vorm van tegenwerking krijgen. Als jij graag met je vriendinnen uitgaat en flink drinkt, en vervolgens besluit om een dry January te houden, dan zullen ze misschien niet allemaal blij met je zijn. Maar misschien zijn je partner, ouders of kinderen juist wél heel blij met deze gezonde verandering.

En misschien vinden je collega’s het niet zo leuk als je niet meer elke dag snackt in de bedrijfskantine, maar wordt je thuisfront wél heel blij van het feit dat jullie ineens geld overhouden en jullie misschien wel minder kunnen werken.

Gewoontes veranderen

Als jij je minder positieve gewoontes dit jaar succesvol wilt veranderen, dan is het de kunst om al deze tools met elkaar te combineren.

Bedenk wat je wilt doen en stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie heeft er – naast ikzelf – baat bij deze verandering?
  • Wat kost het me en kost dit me écht iets, of laat ik juist negatieve dingen gaan?
  • Als het me lukt om deze verandering te bewerkstelligen, zijn er dan nog meer positieve gevolgen op andere levensvlakken?
  • Kunnen de belangrijkste mensen in mijn leven me actief steunen in deze verandering?

Als je je doel of voornemen op die manier formuleert, zul je merken dat het ineens veel makkelijker wordt  om die hardnekkige gewoontes te veranderen. Niet omdat het een doel is dat je wilt afvinken, maar omdat je ervan overtuigd bent dat het je leven beter, mooier, rijker of vrijer gaat maken. En niet alleen jouw leven, maar ook het leven van de mensen om je heen; van de mensen die je hierin willen ondersteunen.

Als jij op deze manier naar je goede voornemens kijkt; welk voornemen of doel heeft dan waarschijnlijk de grootste kans van slagen?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Meer grip op je financiën met de Financiële Strategie-planner

Beleggingsupdate januari 2019: dip en herstel
Geldgeheim: "Ik heb een geheim noodpotje"


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

1 Comment
  1. Nieuwe gewoontes moeten inslijten. En zolang dat niet is gebeurd vragen ze wilskracht om vol te houden. Helaas is wilskracht net als een spier: die wordt moe op een gegeven moment. Maar ik geloof zeker dat je nieuwe gewoontes kunt aanleren. Je moet het geloof ik minimaal 3 maanden volhouden en dan is het een vast patroon geworden.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.