That Sugar Film: hoe gezond eten ook superslecht is

That Sugar FilmDat suiker ontzettend slecht voor de gezondheid is, is volgens mij inmiddels wel redelijk duidelijk. Het maakt het niet altijd makkelijker om het te laten staan, maar als je het eet, dan weet je ergens wel dat het niet goed voor je is. Sterker nog; de meeste welvaartsziekten blijken te koppelen te zijn aan een overdosis aan (toegevoegde) suikers. De Australiër Damon Gameau ontdekte voor zijn documentaire That Sugar Film echter nog wat anders: die suikers vind je soms op plekken die je niet verwacht.

Uniek experiment

Gameau ondernam een uniek experiment, waarbij hij 40 theelepels suiker per dag naar binnen zou werken. Hij mocht zich daarvoor niet trakteren op lekkere chocoladerepen of ijsjes, maar moest alles uit zogenaamde gezonde producten halen. De producten die de supermarkt en de fabrikant verkoopt als ‘gezond’. Dus: de ontbijtdrankjes waarmee je alles in één keer naar binnen werkt, de low-fat yoghurt, de energierepen, enzovoorts. Best een uitdaging, of niet?

In de film That Sugar Film, die gisteren op tv kwam, bleek dat inderdaad een uitdaging. Om eronder te blijven!

Als je alleen producten eet met een ‘gezond’-label, eet je je scheel aan suiker. En je betaalt je er ook scheel aan.

Op de eerste ochtend begon hij met een schaaltje yoghurt met wat cornflake-achtige producten en een glas sap. Totaal goed voor maar liefst 20 theelepels. En dat was nog maar de eerste maaltijd!

En ook dingen als fruit blijken niet altijd gezond te zijn; een appel in zijn oorspronkelijke jasje is prima voor je, maar als je diezelfde appel reduceert tot een sapje, houd je eigenlijk alleen maar de suikers over. Niet de vezels die er bijvoorbeeld voor zorgen dat je je vol voelt.

Effecten op de gezondheid

Naast dat Gameau alleen ‘gezonde’ producten mocht eten, moest hij ook een aantal keer per week blijven sporten. In feite volgde hij dus een levensstijl die door veel mensen misschien wel als ‘gezond’ zou worden aangeduid. Toch kwam hij in een paar weken kilo’s aan en verzamelde zijn overtollige vetten zich allemaal rond zijn organen: levensgevaarlijk dus.

Een van de belangrijkste effecten die het eten van zoveel suiker op Gameau had, was zijn wisselende humeur. Zelf at hij al drie jaar suikervrij, maar toen hij dit experiment van 60 dagen uitvoerde, voelde hij zich regelmatig erg slecht en instabiel.

Hoe vermijd je dit soort verborgen suikers?

Dat suiker slecht is, wist ik wel. Maar ook ik laat me regelmatig verleiden om de ‘gezonde’ opties te kiezen. Dan denk je dat het goed is, maar dat is het helemaal niet. Voor vriend geldt eigenlijk hetzelfde, met het verschil dat hij ook best dol is op de producten waarin de suikers niet heel erg verborgen zijn. En beiden herkenden we wel wat van de ‘kwalen’ die voorkwamen in de film, zoals suikerpieken en -dippen en overtollig buikvet.

Nu we ons weer extra bewust zijn van het effect dat suiker op ons heeft, willen we toch wat minderen. Aangezien er heel veel suiker verborgen is, lijkt een goede manier om dat te doen toch meer dingen zelf maken. Weer stevig snijden in de potjes en pakjes en gewoon from scratch maken. Da’s bovendien nog een stuk voordeliger ook!

Mocht je de film gisteren gemist hebben; hieronder kun je in 5 minuutjes een indruk krijgen:

Heb jij de film gisteren (of de trailer nu) gezien? Probeer jij actief om suiker te vermijden en hoe doe je dat?

Van Blogger naar WordPress in 5 eenvoudige stappenLatte Factor: kleine uitgaven kosten je veel geld

Adine @ LekkerLevenMetMinder

Op Lekker Leven Met Minder schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar het 'perfecte leven'.

16 Comments
    1. Ik drink eigenlijk vrijwel nooit frisdrank en hoef ook niets in de thee (koffie drink ik niet), maar als ik die docu zie, dan krijg ik ongemerkt nog zó veel binnen. Bijna deprimerend! (Of is dat de suiker… 😉 )

    1. Ik kook af en toe toch nog wel eens met kant en klaar/pakjes én ik houd wel van snoep en chips. Ik drink weer geen frisdrank en houd ook niet van zoet broodbeleg, maar ik denk wel dat ik ongemerkt nog (te) veel binnen krijg.

  1. Wij hebben ook gekeken gisteren avond. Toch maar goed opletten op minder suiker eten. Vriend eet vrel meer suiker dan ik, maar hij blijft altijd dun! Maar goed dan is hij van binnen misschien vervet.

    Vooral 2300 kcal innemen per dag, en dan meer in de vorm van suikers en dan word je toch dikker, vetter, chagarijniger dan dat je 2300 kcal binnen krijgt via gezonde voeding. Dat vond ik heel apart.

    Leerzaam is het wel.

  2. En hierom eten wij dus bij voorkeur “Plant based whole foods”, zit je altijd goed! Je kan wanneer en zoveel eten als je wilt, want je systeem geeft vanzelf aan wanneer je vol zit. Probleem van dik en ongezond worden gelijk opgelost. Wat een uitvinding 😉
    Toch een suikerkick nodig: dadels! 80% suiker, 0% schadelijk voor je gezondheid. Wat is de natuur toch mooi.

    1. Daarmee zijn ook dadels (en sinaasappels, bananen, etc) echte suikerbommen. Gezond door de voedingsstoffen en vezels, maar met het oog op de suikers niet overdrijven! Oftewel 2 stuks fruit per dag voldoet. Je lichaam ziet geen verschil tussen toegevoegde suikers (glucose) en de in fruit aanwezige suikers (fructose).

      1. Hey Els, je kan prima meer dan 2 stuks fruit eten per dag. Sterker nog, is alleen maar goed voor je. Kijk het boek van Dr Greger maar door. Studies tonen aan dat mensen die veel fruit eten geen nadelig effect ondervinden van de suikers. Je wordt er alleen maar beter van door de vele gezonde stoffen. Maar dit wordt niet mee genomen in de studies die puur en alleen naar het effect van 1 stof kijken, zoals suikers. In feite is dit onvolledig onderzoek waardoor misinterpretaties intstaan. Voorbeeld, een studie naar het eten van 12! Grote dadels per dag voor een periode van vele maanden liet geen negatief effect zien op het menselijk lijf, zoals je ook zou verwachten met whole foods.

  3. Helemaal eens met Team CF! Als je plantaardig eet, kun je ook best meer fruit eten dan 2 stuks per dag. Uit onderzoek dat Dr Michael Greger in zijn boek ‘How Not To Die’ aanhaalt, blijkt dat er nauwelijks sprake is van een bloedsuikerpiek bij het eten van fruit. Waarschijnlijk door de meegeleverde vezels.

  4. https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/veelgestelde-vragen/zijn-voedingsmiddelen-gezoet-met-fructose-beter:
    Fructose wordt langzamer in het lichaam opgenomen dan gewone suiker. Maar uit onderzoek blijkt dat fructose een aantal nadelen heeft.
    Sommige mensen denken dat de zoetstof fructose beter is voor mensen met diabetes dan gewone suiker (vooral glucose). Omdat het langzamer wordt opgenomen. Maar onderzoek wijst uit dat fructose niet goed is voor de vetstofwisseling. Bij diabetes is dat onhandig, want het betekent een grotere kans op hart- en vaatproblemen.
    Liever gewone suiker dan fructose
    Ook lijkt fructose voor meer buikvet te zorgen dan glucose. Dat komt doordat fructose slecht is voor de lever. Ook dat is bij diabetes niet de bedoeling, want buikvet is ongezonder dan heupvet. En de lever speelt een grote rol bij de suikerstofwisseling.
    Bij twijfel is het daarom beter te kiezen voor iets dat gezoet is met glucose (gewone suiker) dan met fructose.
    Let op: ook gewone suiker bestaat voor de helft uit fructose! Maar dat is altijd nog minder erg dan pure fructose. Het is in ieder geval beter om zo min mogelijk suiker te gebruiken. En pas ook op met vruchtensap. Dat lijkt gezond, maar het zit vol suiker en is daarom niet aan te raden, zeker niet voor kinderen.

    1. “Gewone” suiker is sucrose.
      Glucose is een enkelvoudige suiker die weliswaar veel wordt toegevoegd.
      Maar kristalsuiker, rietsuiker, bietsuiker etc. is sucrose. Om het af te breken heb je enzymen nodig. Het lichaam zet het dan om in glucose.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

336x280

Lekker Leven Met Minder

Online magazine over sparen, besparen, consuminderen en financiële onafhankelijkheid.

VOLG ONS OP