Met Profit First naar een gezond bedrijf

Profit First voor zakelijk succesAls het gaat om het persoonlijke huishoudboekje, dan heb je ongetwijfeld wel eens gehoord van de term ‘Pay Yourself First‘. Dat wil zeggen dat je niet spaart van wat er over is, maar dat je eerst een bedrag aan jezelf betaalt (geld dat je spaart) en daarna pas lasten betaalt en andere uitgaven doet. Voor bedrijven is er nu ook zoiets: Profit First.

Verkoop – kosten = Winst? Nee!

Volgens Mike Michalowicz, auteur van de boeken Profit First, The Toilet Paper Entrepreneur en The Pumpkin Plan, is het een fout die veel ondernemers maken: denken dat hun winst het resultaat is van de verkoop/omzet minus de kosten.

Omzet – winst = onkosten

De Profit First-formule is beter: Omzet – winst = uitgaven. Als je die formule hanteert, dan moet je wel innoveren, om steeds weer je winst te kunnen behalen én geld te houden voor uitgaven.

Klopt het?

Ik werk al tien jaar voor mezelf en moet heel eerlijk zeggen: ik heb er nooit zo over nagedacht. Natuurlijk is het prettig om mijn salaris en kosten te kunnen betalen en wat geld over te houden, maar als het allemaal een beetje loopt, dan merk ik wel dat ik gemakkelijk de boel wat de boel laat. Zonde eigenlijk, want het is alleen een kwestie van de boel een beetje anders bekijken. En als dat er tegelijkertijd voor zorgt dat de winst flink omhoog gaat…

Het klinkt ook wel logisch; als je boodschappen moet doen met 100 euro, dan geef je 100 euro uit. Moet je het redden met 30 euro, dan geef je 30 uit en hoef je nog steeds niets tekort te komen. En zoals Mariimma laatst al aangaf in reactie op de vraag waarom praten over geld zo’n taboe is: je inkomsten vormen toch de basis voor veel van wat je doet/kunt doen, qua geld.

Profit First in de praktijk

Maar hoe werkt dit in de praktijk? Michalowicz heeft er een relatief ingewikkeld systeem voor, waarbij hij 5 verschillende bankrekeningen houdt voor:

  • Inkomsten (betaalrekening)
  • Winst (spaarrekening)
  • Salaris eigenaar (betaalrekening)
  • Belastingen (spaarrekening)
  • Bedrijfskosten (betaalrekening)

Dit is je Bank 1. Daarnaast maak je twee rekeningen aan bij een andere bank:

  • Winst
  • Belastingen

Dit is je Bank 2. Daarna bepaal je welke percentages van het inkomen naar welke rekening gaan.

Verdeel vervolgens al je ontvangen inkomsten over de rekeningen bij Bank 1. Daarna haal je het potje ‘Winst’ bij Bank 1 leeg en stort je dat over naar hetzelfde potje bij Bank 2. Hetzelfde doe je voor Belastingen. Bij Bank 1 heb je dan dus 0,00 staan voor Belastingen en winst. Je salaris haal je uit de pot ‘Salaris’, je rekeningen betaal je van de rekening ‘Bedrijfskosten’.

Vervolgens haal je elk kwartaal de helft van de Winst-rekening bij Bank 2 weg als winstuitkering voor jezelf. Dit is voor jezelf en moet dus niet weer terug in het bedrijf gepompt worden. Doe je dat wel, dan wordt de noodzaak om te innoveren steeds kleiner, waardoor je het hele principe ondermijnt. Je belasting betaal je van Bank 2.

En nu écht in de praktijk

Oké, ik zie het principe en het klinkt op zich goed, maar tig bankrekeningen vind ik niet echt ideaal klinken. Zakelijke bankrekeningen kosten namelijk ook (een hoop!) geld. Dus wat kan ik hier nu uithalen dat voor mij kan werken? De percentages vind ik heel goed: die ga ik voor mezelf ook berekenen met deze tool. Op dit moment laat ik het geld meestal op de rekening staan, tot er voor die maand ongeveer genoeg is en de rest room ik af naar de spaarrekening.

Als ik dat nu niet meer doe, maar steeds de verdeling maak, dan blijft het saldo op de betaalrekening lager, waardoor ik af en toe wel even flink aan de slag moet voor extra inkomen. En dat dat voor een omzetspurt kan zorgen; dat geloof ik wel! Over een paar maandjes een update… 😉

Voor de ondernemers onder ons: kende jij de Profit First-methode al? En pas je deze toe of werk jij op een andere manier?

 

Latte Factor: kleine uitgaven kosten je veel geldOpruimen met een nieuwe mindset

Adine @ LekkerLevenMetMinder

Op Lekker Leven Met Minder schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar het 'perfecte leven'.

4 Comments
  1. Ehm, ik snap ‘m niet zo heel goed moet ik bekennen. Ik zie mijn winst als mijn inkomsten minus mijn kosten. Kosten heb ik gelukkig niet zo veel aangezien ik mijn diensten verkoop. Ik heb dus geen producten die ik moet verkopen.

    1. Zoals jij het zegt, neem je als het ware genoegen met wat over is, na je kosten. Met de profit first-methode maak je je uitgaven ondergeschikt aan je winst. Lage winst is dus weinig uitgeven, maar belangrijker nog; meer winst is meer financiële ruimte voor uitgaven/investeringen. Het is eigenlijk nét iets anders denken. Het verschil tussen ‘Dit moet ik verdienen om rond te komen’ en ‘Dit WIL ik verdienen’

  2. Ik moet toegeven dat ik persoonlijk niet snap waarom hij die 2 bankrekeningen bij bank 1 heeft. Want die boekt hij toch over naar bank 2. Snap jij dat?

    Hoe denk je dat dit jou dan gaat helpen in meer omzet maken? Ben heel benieuwd!

    1. Om met het laatste te beginnen: ik denk aan de ene kant dat ik hierdoor scherper op de uitgaven ben (dus meer winst overhouden) en aan de andere kant meer inzet zal tonen om extra omzet te draaien (want: hogere winst en meer mogelijkheid om te investeren, ik wil immers nog steeds een nieuwe computer!).

      En ik denk dat die twee banken zijn zodat je echt een drempel hebt, dat het soort lenen van jezelf wordt, met een extra vertraging. Ik vind het omslachtig, maar snap het ook wel weer. Om die reden heb ik ook mijn spaargeld bij een andere bank dan mijn ‘betaalgeld’.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

336x280

Lekker Leven Met Minder

Online magazine over sparen, besparen, consuminderen en financiële onafhankelijkheid.

VOLG ONS OP