Eerste sportieve doel van 2018: ✅

Sportieve doel voor 2018 afvinken

Aan het begin van dit jaar had ik een aantal persoonlijke financiële doelen. Ik wilde dit jaar mijn beleggingsportefeuille verder uitbreiden, een extra bedrag sparen voor het nieuwe huis, weer 10% op de hypotheek aflossen en het potje voor de zorgverzekering weer volstorten. Daarnaast had ik ook een belangrijk sportief doel. Vorig jaar rende ik voor het eerst (meer dan) 10 km en ik wilde daar dit jaar nog een schepje bovenop doen en de 15 km hardlopen. 

Inspiratie

Nu had ik afgelopen week meer dan genoeg inspiratie om hier eens mee aan de slag te gaan. Zo was mijn ritme er echt totaal uit, door de rugpijn van de afgelopen weken. Eerst had ik daar zelf veel last van, daarna begon het bij vriend. En aangezien we net een leuke routine hadden van samen lopen, heb ik het daar toen wat laten zitten.

Zoals dat meestal is: je weet dat je het eigenlijk zou moeten doen, maar je schuift het steeds vooruit. En toen ik van Runkeeper of Facebook (geen idee meer welke eigenlijk) dat het alweer en jaar geleden was dat ik maar liefst 11,63 km had gelopen, moest ik ineens weer aan dit doel denken.

Bovendien had ik nog een extra reden: misschien heel flauw, maar ik wilde gewoon even iets concreets hebben om echt trots op mezelf te kunnen zijn. Mijn andere doelen zijn meer voor het hele jaar over langer, dus ik had gewoon echt even behoefte aan iets dat resultaat gaf.

Lees ook: Focus vinden: de juiste vragen stellen

Hardlopen met Evy

Dus besloot ik de hardloopschoenen weer aan te trekken. Laatste deadline voor die week gehaald, een paar uurtjes vrij om daarna eventueel nog wat bij te komen of nog wat werk voor komende week te doen. In de eerste instantie wilde ik gewoon de training van Evy doen. Daarmee loop ik nu een 10 km-programma. Maar: die training duurde deze week wel bijna 50 minuten. En als ik dan een stukje door zou lopen, dan zou ik die 10 ook wel halen. En vanaf het moment dat ik dat bedacht had, dacht ik aan de 15 kilometer. Wat als ik dat gewoon NU zou doen?

De tocht was lang genoeg, dus ik zal het verhaal niet langer maken dan nodig, maar: ik heb het gedaan! Het moest op een gegeven moment wél echt uit m’n tenen komen. Ik heb hieronder even het grafiekje geplakt met de gemiddelde snelheid, daarin kun je wel zien dat zeker die laatste anderhalve kilometer echt niet veel harder ging dan wandelen:

Eerste sportieve doel van 2018 gehaald

En om eerlijk te zijn heb ik ook meerdere keren op het punt gestaan om op te geven. Maar ik dacht ook: veel van de dingen die je doet, doe je op bepaalde momenten ook op wilskracht, niet op of je het wel of niet kunt. Je kunt veel meer dan je denkt en het enige dat je meestal tegenhoudt, zijn je eigen negatieve gedachten erover. Maar positieve gedachten loodsen je er juist doorheen!

Lees ook: Waarom doelen stellen noodzakelijk is (+ gratis handige download)

Doseren

Nu ik het bovenstaande aan mezelf bewezen heb, ga ik dit zeker niet elke dag doen. Want na die 15 km kon ik écht bijna niet meer bewegen. Alles deed zeer. Van tenen tot knieën, heupen en vast nog 100 gewrichten die ik niet eens ken. Inmiddels is het allemaal afgezakt tot alleen stevige spierpijn. Ook niet verwonderlijk, want meestal zijn mijn rondjes zo’n 5 km. Dat is overigens ook de reden dat dit artikel niet al om 6:00 vanmorgen klaarstond; ik kon het gewoon écht niet opbrengen om op een gegeven moment nog achter de computer te kruipen 😉

Vanaf nu ga ik gewoon weer doen wat verstandig is als je een doel wilt behalen: plannen, één stap tegelijk en gestaag doorgaan, in plaats van de afwisseling tussen weinig tot niets doen en af en toe pieken. Dat werkt uiteindelijk het beste 🙂

Had jij voor dit jaar nog sportieve doelen? En gebruik jij dat soort dingen ook wel eens om voor jezelf iets te bewijzen?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!


Even stevig omgekeerd shoppen
Tussenstand financiële doelen 2018


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

3 Comments
  1. Goed bezig, Adine! Zelf heb ik ook al een aantal keer het programma van Evy gevolgd. Maar steeds als ik het doel gehaald heb (5 km achter elkaar hardlopen), stop ik er weer mee… Ben nu ook wel weer bewuster aan het bewegen. WIl sowieso 1x per week hardlopen, als het droog is op de fiets naar m’n werk en binnenkort proefles spinning.

    We kunnen het! Just do it! 🙂

  2. JA en het eerste doel hb ik ok gehaald. Dat was 10 km aan één stuk hardlopen. Dat heb ik gehaald. Vlak daarna werd onze dochter geboren en nu ben ik deze week weer bijna vanaf 0 begonnen. Dus eerst nog maar een keer die 10 km halen..

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback