De grootste financiële blunders van ondernemers op een rijtje

Financiële blunders van ondernemers

Je zou denken dat de meeste ondernemers wel redelijk van het geld zijn. Ze krijgen immers geen vast salaris en moeten er dus maandelijks voor zorgen dat ze genoeg inkomen hebben om rond te komen. Toch gaan ook (juist!) ondernemers met enige regelmaat de mist in. Er gaan niet voor niets jaarlijks duizenden ondernemers failliet. En omdat je van fouten alleen maar kunt leren, heb ik hier een aantal van de grootste financiële blunders van ondernemers op een rijtje gezet. Inclusief die van mezelf!

In het kort:

  1. Niet factureren
  2. Niet aan debiteurenbeheer doen
  3. Je aangifte vergeten
  4. Je uren niet bijhouden
  5. Een te laag uurtarief rekenen
  6. Je inkomsten vrijwel meteen opnemen voor een privé-uitgave

Voor je verder leest, wil ik je iets vragen...

Is jouw geld op voordat je maand voorbij is? Wil je weten wat de beste spaarmethodes zijn?

Overweeg je om aan de slag te gaan met beleggen , maar weet je niet waar je moet beginnen?

Meld je dan nu aan voor mijn inspiratiemail - met content die je nergens anders vindt!

1. Niet factureren

Met stip op nummer één in het lijstje met financiële blunders van ondernemers: niet factureren. Of misschien beter gezegd: vergeten te factureren. Deze slordigheid kost ondernemers jaarlijks bakken met geld.

Hoe het komt? Als ondernemer ben je vaak zo druk met het tevreden stellen van je klanten en de praktische uitvoering van je werk, dat factureren er wel eens bij inschiet. Dat gebeurt mij ook wel eens. Sterker nog; ik heb al weken (en dan zeg ik ‘weken’, maar ik bedoel eigenlijk een aantal weken dat ook omgezet kan worden in ‘maanden’) wat opdrachten op mijn lijstje staan die nog gefactureerd moeten worden. Die factuur opstellen vereist even wat onderzoek en daar meen ik steeds geen tijd voor te hebben.

Onzin natuurlijk; dit wordt een must do voor vandaag!

Mijn opdrachten zijn over het algemeen vrij divers en ik factureer ook regelmatig via systemen van klanten. Als je dat echter niet doet, kan een online facturatiepakket een mooie uitkomst zijn. Helemaal als je die dan ook nog eens koppelt aan je administratiepakket.

Dat laatste heb ik inmiddels wel; zálig. Hoe vaak ik hier wel niet heb geklaagd over de administratie…

2. Niet aan debiteurenbeheer doen

Je factuur uitschrijven is één ding. Vervolgens moet je er natuurlijk óók voor zorgen dat deze betaald wordt. Op tijd. Anders kan het zomaar zijn dat je straks zélf ineens geen geld meer hebt. En wat je ook voor bedrijf hebt; ik schat zomaar in dat het géén bank is. En als je klanten niet (op tijd) betalen, dan lenen ze eigenlijk gratis geld van je.

Meestal betaalt het gros van de klanten gewoon netjes op tijd. De klanten die niet op tijd betalen, kun je in drie categorieën verdelen:

1. Vergeetachtige klanten; ze hebben je factuur ontvangen en willen die betalen, maar zijn het gewoonweg vergeten

2. Afhankelijke klanten; die regelen de betaling via aparte afdelingen, volgens specifieke procedures en na een door hen bepaalde betaaltermijn

3. Wanbetalers; deze klanten hebben je factuur ook gewoon gehad, maar zijn niet van plan deze te betalen. Soms is het overmacht, soms bewust, maar hierbij wordt het probleem van de klant bij jou neergelegd

Als je laat factureert en niet in de gaten houdt wanneer bepaalde facturen vervallen (= dat de betalingstermijn verstrijkt), dan loop je daarmee het risico dat klanten veel later betalen, waardoor jij mogelijk weer in de problemen komt.

3. Je aangifte vergeten

Of het nu om je IB-aangifte of je BTW-aangifte zijn; alles wat met de Belastingdienst te maken heeft, kun je het beste zo tijdig mogelijk inleveren. Doe je dat niet, dan loop je het risico een boete te krijgen.

Bovendien brengt de Belastingdienst ook vaak boeterente in rekening, waardoor je sowieso meer moet betalen dan wanneer je je aangifte gewoon op tijd had gedaan.

Zorg er daarom voor dat je precies weet wanneer jij aangifte moet doen en waarvoor. In de meeste gevallen gaat het om een jaarlijkse IB-aangifte en een btw-aangifte per maand (voor grote bedrijven met veel omzet) of kwartaal (voor kleinere bedrijven met minder omzet). Héél soms hoef je die btw-aangifte zelfs maar één keer per jaar te doen. Dit was bij mij in mijn eerste jaar het geval.

4. Je uren niet bijhouden

Deze is vooral belangrijk als je ook nog een baan bij je onderneming hebt, of als je heel weinig omzet draait.

Om in aanmerking te komen voor verschillende belastingvoordeeltjes, moet je namelijk minimaal 1.225 uur per jaar aan je onderneming werken. Dat zijn de uren die je daadwerkelijk factureert, maar ook uren die je bijvoorbeeld gebruikt om aan je ondernemingsplan te schrijven, of uren waarin je een opleiding doet.

Omgerekend gaat dit om ongeveer 24 uur per week.

Als je een loondienstbaan voor 36 uur hebt en in het jaar 5.000 euro omzet draait, maar wél gebruik maakt van de ondernemerskortingen, kan het zijn dat de Belastingdienst daar vraagtekens bij zet. Dan is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat je die uren écht in je onderneming gestoken hebt.

En als je veel ‘uurtje-factuurtje’ werkt, is het bijhouden natuurlijk ook verstandig. Dan weet je zeker dat je alle declarabele uren ook daadwerkelijk in rekening brengt. Anders kun je er al snel een paar vergeten.

Zelf heb ik deze uren alleen in de eerste paar maanden bijgehouden. Daarna was mijn omzet vergelijkbaar met of hoger dan het salaris dat ik met 36 uur loondienst verdiende, dus vond ik het wel prima. Bovendien werk ik eigenlijk ook vrijwel nooit ‘uurtje-factuurtje’, dus ook daarvoor vond ik het niet echt nodig.

5. Een te laag uurtarief rekenen

Guilty! Dit is volgens mij wel één van mijn grootste financiële blunders, net als van veel andere ondernemers. Als je net als ondernemer begint, kan het bepalen van een uurtarief best een uitdaging zijn. Je hebt immers bijna geen referentiekader.

Toen ik ging ondernemen, was ik nét afgestudeerd. Daarvoor had ik bijbaantjes gehad, waarbij ik hooguit 10 euro per uur verdiende. En dat was dan met nachtdiensten en in uitzonderlijke gevallen. Een uurtarief van 20 euro leek me toen best redelijk: de helft eraf voor de Belasting en dan hield ik mooi weer die 10 euro over.

Nou, daar ben ik dus vrij snel van teruggekomen.

Waar je rekening mee moet houden bij het bepalen van je uurtarief:

Belasting; als je rekening houdt met de helft, zit je altijd goed. Denk ook aan de sociale premies

Onzekerheid; als je niet werkt, krijg je geen geld. Als ondernemer loop je dus risico; daar mag wat tegenover staan

Overhead; niet al je uren zijn declareerbaar. Tijd die je besteedt aan marketing, administratie e.d. ben je wél kwijt, maar kun je niet in rekening brengen

Ziekte; als je arbeidsongeschikt raakt, moet je daar óf zelf een potje voor hebben óf een verzekering voor hebben

Pensioen; ook voor je pensioen moet je gewoon zelf sparen. Overigens krijg je als ondernemer wél ook gewoon AOW.

Vakantie; je bouwt als ondernemer géén vakantiedagen en vakantiegeld op

Investeringen; als je wilt investeren in jezelf (opleidingen) of je bedrijf (bedrijfsmiddelen), moet je dat zelf betalen. Je wilt je uurtarief dus zeker niet alleen baseren op wat je nodig hebt om te leven, maar ook op wat nodig is om te groeien

6. Je inkomsten vrijwel meteen opnemen voor een privé-uitgave

Als je een enorme klus gescoord hebt, dan is het natuurlijk aantrekkelijk om dat geld uit te geven aan iets moois voor jezelf. Een horloge, nieuwe kleding of misschien zelfs een auto.

Hierboven heb je al een aantal factoren gezien die belangrijk zijn voor het bepalen voor je uurtarief. Dat zijn tegelijkertijd redenen om vooral niet al je geld op te nemen. Je moet nog belasting betalen. Je wilt sparen voor je pensioen. Er zijn opleidingen die je wilt volgen, bedrijfsmiddelen die je wilt kopen. Enzovoorts.

Dit is één van die financiële blunders die grote impact kan hebben; succesvolle ondernemers blijven investeren in hun bedrijf en halen er in de eerste instantie maar héél weinig uit. Als jij alles steeds opmaakt, sta je je eigen groei in de weg.

En dan heb ik het nog niet eens over de noodzakelijke reserveringen voor de btw en belasting. Die kun je misschien ook niet betalen als je alles meteen opneemt.

Welk van deze financiële blunders herken jij? Bij jezelf, of misschien zelfs in je omgeving?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

9 Comments
  1. Jammer dat mijn uurtarief afhankelijk is van de regels van de overheid wbt KOT (gastouder) en dat niet alle ouders beseffen/wetendat een gastouder een zelfstandige is en niet in loondienst 😉 (je neemt een dienst af. sommige ouders denken alleen te betalen voor de uren die ze afnemen, ook als ze smorgens nog afzeggen.. dat ze dan opeens niet hoeven te betalen terwijl ze een contract getekend hebben waarin vaak staat minstens 24 u of 7 dagen oid van te voren afmelden.. ) Gelukkig hebben maar weinig ouders dat hoor (en ergens snap ik ze ook wel, ze leten juist goed op hun uitgaven/eigen financieen!! ) Helaas door de keus om kinderen in de opvang te houden die al naar school gaan, snij ik hiermee in mn eigen vingers en werk ik heel veeluur voor een laag tarief omdat ik aan allerlei regels gebonden ben, komt mijn gemiddelde uur inkomen onder t minimum loon uit.. (zelf 2 kinderne die meetellen in t maximum kind aantal en veel bso kindjes waardoor ik overdag weinig plekken overheb voor dagopvangkindjes … en 2 flexkindjes die dus wel een plek innemen maar neit elke dag uren afnemen… ) Allemaal mijn eigen keuzes hoor waar ik 100% achter sta en prima van rond kan komen maar zou dus meer kunnen verdienen als ik alle huidige contracten op zeg en enkel dag opavng aanneem op vaste dagen en tijden (minimaal 8 u per dag.. ) ouders in de zorg kunnen dat al niet betalen, zoveel uren kot krijgen ze niet.. en zeker alleenstaande ouders in de zorg hebben dan een probleem als ze 8u per dag 4 dagen per week zouden moeten betalen voor bijvoorbeeld maar2 dagen opvang 😉 ik bljif dus een flink onderbetaalde dienst bieden aan die ouders 😉

    1. Eigenlijk vind ik dat best wel heel krom; dan ben je ondernemer, met bijbehorende risico’s, maar ben je qua uurtarief dus gebonden aan wat de overheid je oplegt. Zowel qua geld als qua het aantal kinderen dat je mag opvangen (en het uurtarief dat je dus realistisch gezien kunt ontvangen). Voor de ouders van de kinderen die bij jou komen wel fijn dat je tóch je dienst blijft aanbieden, ook al is het dus zwaar onderbetaald!

      1. ja precies.. snap ook wel dat de belastingdienst gastouders niet als ondernemers wil zien het liefst.. we zitten vast aan concracten van t gastouderbureau, gastouderbureau voert wetttelijk verplicht de kassiersfunctie uit (hierdoor denkt de belastingdienst onterrecht dat we geen ondernemersrisico lopen..maar bij niet betalende klanten zijn wij toch echt degene die geen geld krijgen..) en idd we zitten vast qua uurtarief omdat je je anders uit de markt prijst omdat ouders geen 3 euro per uur of meer zelf willen en kunnen betalen .. en dan komen de onbetaalde uren er nog bij van schoonmaak, voorbereiden, administratie etc, die tel ik nog niet eens mee bij mn gemiddelde uurloon wat excel netjes voor me berekend.. die kijkt enkel naar gewerkte uren (en ook de nachten dat een opvangkindje soms blijft slapen zodat hij door kan slapen en mama hem niet na een avonddienst nog moet ophalen) tel ik daarvoor niet mee. (de uren factureer ik wel! maar reken ze niet mee voor mn gewerkte uren per maand in mn excel overzicht )

  2. Leuk om te lezen!
    Ik heb zelf een tijdje bijles gegeven en had een bepaald tarief gekozen. Daar heb ik ook van geleerd. Want aan voorbereiding was ik ook best veel tijd kwijt, en nog belasting erover betalen natuurlijk. Volgende keer zou ik wat hoger gaan zitten om dat een beetje op te vangen. Het traject is nu afgelopen dus wie weet bij een volgende klant. ?

  3. Interessant artikel! Ik zie die lage tarieven ook wel eens voorbij komen, en soms lijken die mensen (bijvoorbeeld tekstschrijvers) zich niet te realiseren hoe ze de markt verpesten met hun lage tarieven. Ik sprak er laatst iemand op aan en die wilde het echt niet begrijpen.

    1. In die markt zit ik inderdaad ook; een hardnekkig probleem 😉 Ik begrijp het ook wel als je (te) goedkoop begint, maar ik hoop wel van harte dat mensen vrij snel hun waarde realiseren. En daar hun uurtarief op aanpassen. Je kunt er anders ook niets mee; niet investeren in je bedrijf, amper overleven, maar bijvoorbeeld ook niet je automonteur of je glazenwasser betalen, die wél gewoon rond de 40-60 euro per uur rekenen.

  4. Hoi! Heb je misschien ergens een soort van overzicht van wat je als ZZP-er voor welke dienst kunt vragen? Gewoon een heel algemeen lijstje ofzo? Want tuurlijk verandert dat als je meer ervaring hebt of beter bent in je vak en dus meer kwaliteit kunt leveren…

    1. Dat ligt eigenlijk heel erg aan het vakgebied waar je in zit. Een psycholoog zal waarschijnlijk een hoger uurtarief kunnen vragen dan een stratenmaker, om maar een voorbeeld te noemen. Ik heb in ieder geval dit lijstje gevonden, maar om eerlijk te zijn vind ik bepaalde tarieven daar nog steeds heel erg laag.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.