Focussen voor gevorderden

focussen voor gevorderden

Ik dacht dat ik er vorig jaar nog over had geschreven. Over hoe uitdagend ik het soms vind om te focussen. Bleek al twee jaar terug te zijn. Niet helemaal over hetzelfde soort focus waarover ik vandaag graag wat wil delen, maar toch. Als je me op Instagram volgt (op één kanaal stories bijhouden is leuk, en ik wil er geen ‘moetje’ van maken), dan heb je misschien al wel zien langskomen dat ik momenteel middenin een SPRINT zit. En daar speelt FOCUS een belangrijke rol in.

Voor je verder leest, wil ik je iets vragen...

Is jouw geld op voordat je maand voorbij is? Wil je weten wat de beste spaarmethodes zijn?

Overweeg je om aan de slag te gaan met beleggen , maar weet je niet waar je moet beginnen?

Meld je dan nu aan voor mijn inspiratiemail - met content die je nergens anders vindt!

Niet harder rennen, maar slimmer

Tijdens de gymles is zo’n sprint 60 meter knallen. Als je in de IT zit, dan is zo’n sprint – als ik de verhalen in mijn omgeving een beetje volg – horror. Het moment waarop alles eigenlijk soepel zou moeten lopen, maar waarop óók blijkt dat dat helemaal niet het geval is.

Zulke sprints trekken me niet zo erg. De sprint waar ik middenin zit, is er eentje die wordt gekenmerkt door focus. Door te doen wat werkt en daar méér van te doen. Of dat verder te verbeteren.

Ik doe dit met een groepje inspirerende ondernemers én een toffe business coach en vrijdag hadden we de kick-off.

Toen maakten we een plan, dat uiteindelijk op een bierviltje paste. Ik noteerde zelf 10 activiteiten die ik de komende 8 weken wilde uitvoeren. Moest lukken, dacht ik.

Vooral omdat we óók hadden gekeken naar de dingen die we wel konden laten schieten, zodat er ook daadwerkelijk ruimte kwam voor die 11 dingen. Niet harder rennen werken, maar slimmer.

En toen liep ik tegen mezelf aan

Maandag werd ik meteen met m’n neus op de feiten gedrukt: mijn focus is beroerd. Ik begon de dag goed, met een focusmomentje. M’n kwartaal-omzetdoel genoteerd, de benodigde acties. Dat soort dingen.

En terwijl ik aan de slag zou gaan met het eerste item, presteerde ik het om ongeveer 33 andere dingen te doen, die daar niets mee te maken hadden. Maar die natuurlijk allemaal nuttig en nodig waren.

Sporten, de was, een maaltijdplanning maken zodat ik daarna ook de boodschappen kon doen, mail bijwerken, de maandreflectie invullen in m’n nieuwe planner.

En dan elke keer weer bedenken: “Oh nee, ik moet terug naar die punten!”

Dat was overigens al winst; normaal gesproken herken ik dit saboterende gedrag helemaal niet echt als zodanig. Dan denk ik gewoon: hè, geen tijd gehad. Maar ik ben wél nuttig bezig geweest!

Self Control

Gelukkig was ik in het begin van de ochtend een beetje overijverig met het focussen. Toen dacht ik: ik schakel gewoon meteen die app Self Control in. Voor wie het niet kent: daarmee blokkeer je de toegang tot verschillende websites.

Die stelde ik per ongeluk in op 12 uur, waarna ik hem niet meer uitkreeg.

Dus elke keer dat ik even snel mijn WhatsApp (online) of een site als Facebook wilde bekijken, kreeg ik deze afbeelding te zien:

geen verbinding

En daardoor viel het me óók op, hoe vaak dat eigenlijk gebeurde.

Dus besloot ik door de weerstand heen te breken

Ik zeg eerlijk: ik weet niet waar deze weerstand precies* vandaan komt. Maar sinds ik het boek van Steven Pressfield heb gelezen, weet ik wél zeker dat het weerstand is. En zijn oplossing daarvoor is: gewoon doorgaan.

Het ene punt op mijn to do-lijstje dat te maken had met mijn lijstje-van-10 MOEST af. Al duurde het tot middernacht.

Nou, zo lang duurde het gelukkig niet, maar wel tot na ‘werktijd’. Dus ik weet zeker: als ik er niet doorheen had gedrukt, dan had ik het niet gedaan. Dan had ik gedacht: het komt straks wel.

Om vervolgens te merken dat het ‘straks’ helemaal niet komt, omdat er dan weer veel andere dingen te doen zijn.

* Ik weet natuurlijk wél waardoor het wordt veroorzaakt. Net als vrijwel alle weerstand, zal deze weerstand ongetwijfeld voortkomen uit angst. Je hersenen doen zó hun best om je te beschermen, dat alles op de rem gaat op het moment dat het spannend wordt. De dingen waarop ik me wil focussen, ZIJN spannend. Want: wat als het niet lukt? Wat als het wél lukt? Dat dus. De weg van angst heb ik lang genoeg geprobeerd, nu is het tijd voor de weg van moedig doorzetten.

Soms is het heel makkelijk

En dan blijkt het soms weer heel makkelijk te zijn en maak je het gewoon zelf veel te moeilijk. Focussen hoeft niet lastig te zijn, zolang je maar weet waarop je je gaat focussen en het vooral ook blijft doen.

Wat ik ook merkte: als je zelf eenmaal die knop steeds beter omzet, en door blijft zetten op de momenten dat afleiding je probeert te verleiden, wordt het steeds makkelijker. En leuker ook!

Ik ga er maar vanuit dat dit ook een soort spier is die ik kan trainen. Die misschien wat verslapt is door een teveel aan Netflix en internet ofzo.

Het zal morgen nog wel niet direct ‘beter’ zijn, maar wat.als.ik.aan.het.einde.van.deze.acht.weken.écht.alles.heb.gedaan.van.het.lijstje. Dan zou ik echt zó blij zijn.

Dus ik ga er gewoon voor. En ja, dat betekent dat ik soms andere dingen even moet laten liggen. Misschien schrijf ik hier wat minder. Misschien reageer ik wat minder snel op appjes. Of lees ik dingen helemaal even niet. Sorry, ik moet trainen.

Hoe zit jij eigenlijk met je focus? Snel afgeleid of juist totaal niet?

Oh, en voor ik het vergeet: vrijdag lanceer ik iets nieuws! Wil je erbij zijn? Meld je dan hier aan!

countdownmail.com
Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek de route naar jouw rijke leven


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

5 Comments
  1. Soms heb ik echt last met mijzelf te focussen. Ik moet vandaag een strategisch online marketingplan af maken, maar ik hik er veel te erg tegen. Toch MOET het vandaag af, dus ik heb focus echt nodig nu!

  2. Herkenbaar. Als tip: begin er gewoon aan, dat is vaak echt het halve werk. Hoe langer je over iets nadenkt of uitstelt, hoe moeilijker het wordt. Als je eenmaal begonnen bent, krijg je focus en blijkt het vaak vanzelf mee te vallen.

  3. Hi Adine, ik herken dat ook van die focus. Ik zit midden in een 30 daagse loopbaantraining die ik geef via Instagram. Het is vooral goede content maken en dat vraagt focus. Wat mij enorm helpt is de Pomodoro techniek. Hierbij zet ik mijn timer op 25 minuten werken, focus houden en pas stoppen al het belletje gaat. Dus als ik bedenk dat ik koffie wil maken, de was nog even doen, et cetera, dan kan dat, maar nadat het belletje is gegaan. Dit geeft mij rust, omdat ik dan alleen maar voor 25 minuten met dat ene werkje bezig mag zijn. En zo plan ik meerdere pomodoro’s per dag. Ik heb in 2011 een boek geschreven, best snel ook met een soort gelijke techniek. Tien minuten schrijven en dan ook fully focused en dan weer even wat anders.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.