Is jouw huishoudboekje up to date?

huishoudboekje up to date

Het is er weer tijd voor. En ik zeg heel eerlijk: het is een klusje dat ik al heel lang voor me uit heb geschoven. Mijn huishoudboekje up to date maken. Heel veel heeft dat niet om het lijf, maar het moest wel écht weer even gebeuren. Kijken waar ik mijn geld aan uitgeef en zien of dat nog steeds in lijn is met mijn prioriteiten. En: kijken of er nog iets aangepast moet worden, in verband met hogere kosten.

Je huishoudboekje regelmatig bijwerken

Voor heel veel mensen is het opstellen van een budget al een hele uitdaging. Maar als je eenmaal een budget hebt, dan ben je er natuurlijk nog niet. Daarna is het natuurlijk een kwestie van monitoren: houd ik me aan mijn budget? Kom ik nog uit? Is er misschien extra ruimte om andere dingen mee te doen?

Je budget is een plan met je geld. Als je niet kijkt hoe dat plan uitpakt en of het nog goed gaat, dan heb je er niet zoveel aan.

Zelf heb ik drie soorten ‘plannen’:

  • Persoonlijk privé
  • Gezamenlijk
  • Zakelijk

Mijn persoonlijke plan is vrij strak en bevat niet zoveel ruis. Dat betekent tegelijkertijd dat er ook niet zo heel veel in te controleren valt. Ik zag dat mijn bankkosten iets omhoog waren gegaan en ontdekte dat ik mijn Kobo-abonnement beter via mijn zakelijke rekening kan doen.

Hetzelfde geldt voor mijn telefoonabonnement. Ik heb gewoon een goedkoop sim only abonnement – voor een tientje per maand kan ik helemaal uit de voeten. Dat is trouwens misschien nog wel een goede tip: je hoeft tegenwoordig echt niet meer 20, 30 of 40 euro kwijt te zijn aan een telefoonabonnement. De dekking is bij vrijwel elke provider prima, tenzij je echt op een heel afgelegen plek woont. Een telefoon mag bovendien een stuk langer meegaan dan de 2 jaar van het langste abonnement, dus dan scheelt het een bak geld als je die apart regelt en gewoon zo’n sim only abonnement van een tientje neemt. Of nog minder, maar ik vind veel MB’s toch wel héél fijn.

Verder gaat hier een bedrag van naar de gezamenlijke rekening, spaar en beleg ik, gaan er twee giften vanaf en heb ik een overlijdensrisicoverzekering die ik vooralsnog wil houden. Overzichtelijk dus.

Gezamenlijk en zakelijk is een ander verhaal.

Gezamenlijk zit er meer ruis op, omdat die rekening niet alleen mezelf betreft, maar ook mijn gezin.

Zakelijk zit er meer ruis op, omdat ik daar soms wat makkelijker geld uitgeef aan bijvoorbeeld boeken en opleidingen. Daarnaast kunnen de kosten voor systemen – die ik per jaar betaal – ook behoorlijk oplopen. Je hebt al vaak hier een abonnementje, daar een abonnementje. En prijsstijgingen tikken dan ook behoorlijk aan.

Voor je verder leest, wil ik je iets vragen...

Is jouw geld op voordat je maand voorbij is? Wil je weten wat de beste spaarmethodes zijn?

Overweeg je om aan de slag te gaan met beleggen , maar weet je niet waar je moet beginnen?

Meld je dan nu aan voor mijn inspiratiemail - met content die je nergens anders vindt!

Wat kan er beter?

Ik zag dat het inmiddels alweer een dik jaar geleden is dat ik onze budgetten heb opgesteld en ik denk dat we allemaal wel weten dat er in de afgelopen tijd veel is veranderd.

Tijd om eens te kijken wat er (nog) beter kan.

Mocht jij trouwens nog steeds aanhikken tegen die eerste stap en nog helemaal géén budget hebben, dan kun je dit eenvoudige stappenplan doorlopen.

Verhoogd zijn onze gezamenlijke kosten voor:

  • Energie
  • Boodschappen
  • Water + waterschap

Er zijn ook wat lasten verlaagd:

  • Hypotheek (dankzij aflossing)
  • Gemeentelijke belastingen
  • Tv/internetpakket

Ik heb onze verzekeringen weer even gecheckt, die konden helaas niet goedkoper op het moment. Meestal kijk ik ook even of ik de reisverzekering een beetje kan uitkleden (als in: de Werelddekking pas aanzetten als we daadwerkelijk een reis buiten Europa hebben gepland), maar dat had ik na de afgelopen vakantie al gedaan. Al met al zijn we onder de streep hier wat meer kwijt dan ik in beeld had. Vooral vanwege de energielasten. Nu scheelt het natuurlijk wél dat we afgelopen zomer zonnepanelen hebben laten plaatsen.

Zakelijk heb ik inmiddels een aardig overzicht; ik heb voor mezelf alle betalingen ook in de agenda ingepland; een maand van tevoren zie ik dan wanneer er weer een afschrijving komt. Heel fijn, want als ik dan alleen die financiële agenda (in Apple iCal kun je daar aparte agenda’s voor maken) open zet, zie ik dus ook precies voor welke dingen ik allemaal aangemeld ben. Kan ik ook mooi kiezen of ik die nog steeds wil.

Veel kon ik hier niet in doen, maar ik heb wel weer wat domeinnamen opgezegd, dat scheelt weer. Dat werd overigens wel weer een klein beetje teniet gedaan door het feit dat ik de huur voor mijn kantoorpand nog niet in de financiële agenda had opgenomen. Maar hey, dan is het overzicht nu weer éxtra compleet.

Je budget is heel persoonlijk

Mijn huishoudboekje is weer up to date. En wat ik altijd merk met dit budgetteren: het is heel persoonlijk. Als ik mijn budget van een jaar of 8 geleden vergelijk met nu, dan staat er nu veel ‘luxe’ in. En hoewel ik weet dat ik destijds zonder kon, moet ik er nu in veel gevallen niet aan denken.

Dat maakt het soms ook wel eens uitdagend om te zien waar je eventueel ruimte hebt om nog wat te snijden. Daarom kan het fijn zijn om wat gemiddelden naast jouw budget te houden. Nibud heeft daar een mooi overzicht van, dat je hier kunt vinden. Wil niet zeggen dat je je daar ook strikt aan moet houden, maar het kan wel fijn zijn om iets aan vergelijkingsmateriaal te hebben.

Merk je dat je minder goed uitkomt, nu zoveel kosten omhoog gaan? Kijk dan ook eens met een frisse blik naar alle dingen waar je zo aan gewend bent. Kan het anders? Het hoeft niet altijd een kwestie van schrappen te zijn, soms is het ook een kwestie van even een belletje voor een betere deal, of een net-zo-goed-functionerend alternatief dat er nog niet was toen jij iets kocht of afsloot. Je huishoudboekje up to date maken hoeft niet gepaard te gaan met minder, krapte en schaarste 😉

Is jouw huishoudboekje of je budget helemaal up to date?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

1 Comment
  1. Ik hou een financieel boekje bij waarin ik per maand alle uitgaven noteer betreffende: boodschappen, kleding, huisdieren, medisch (alles wat niet vergoed wordt door de ziektekostenverzekering) en overig (alles wat niet onder de andere groepen valt). Hier gaat ook elke maand een vast bedrag naar toe. Daarnaast is er een categorie “vaste lasten”.
    Eind juni en eind december kijk ik of alles nog up to date is. Ik pas dan bedragen aan en schrap dingen of er komen nieuwe dingen bij.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.