Gezondheid als prioriteit

Gezondheid in 2015

Van hypotheek en sparen naar ander, ook niet geheel onbelangrijk onderwerp: gezondheid. Dat zou ik niet zo zeer een doel willen noemen, maar meer een prioriteit. In 2014 ben ik al begonnen met regelmatig sporten, hardlopen en pakte ik – oké, soms ook met vlagen – het gezonde eten toch wat beter op. Dat was eigenlijk het begin van een nieuwe fase: eentje waarin mijn gezondheid óók een prioriteit werd.

Voor je verder leest, wil ik je iets vragen...

Is jouw geld op voordat je maand voorbij is? Wil je weten wat de beste spaarmethodes zijn?

Overweeg je om aan de slag te gaan met beleggen , maar weet je niet waar je moet beginnen?

Meld je dan nu aan voor de wekelijkse inspiratiemail - met content die je nergens anders vindt!

Gezondheid als prioriteit

Vanaf dat moment zoek ik naar patronen om bewuster bezig te zijn met mijn gezondheid. Om het daadwerkelijk als prioriteit te hebben. Niet alleen in de zomer, als het makkelijk is om even in beweging te komen, maar juist ook in de winter.

Ik betaal immers niet voor niets elke maand aan de sportschool.

Overigens moet ik daarbij wel zeggen: op het moment dat ik lid ben van de sportschool, dan ga ik ook echt. Ik ben inmiddels van 4 sportscholen lid (geweest). Eén abonnement is stopgezet omdat de sportschool dichtging. Mijn tweede abonnement zette ik stop toen ik ging verhuizen. Mijn derde omdat ik mijn beweging toen meer buiten zocht, de besparing goed kon gebruiken én de lestijden me niet uitkwamen. En mijn vierde abonnement heb ik nog.

En daar maak ik ook gewoon drie keer per week gebruik van! Ik denk dat ik daarmee wel kan zeggen dat ik er aardig in ben geslaagd om die gezondheid als prioriteit aan te merken.

Waarom ik gezondheid nu als prioriteit heb

Het belangrijkste ‘doel‘, voor zover je daar dus van kunt spreken, is dat ik me goed voel. In mijn hoofd, in mijn lijf en natuurlijk ook over mezelf. Ik merk dat ik daarin heel veel heb aan gezond eten en regelmatig bewegen. En: des te meer ik dat doe, des te makkelijker het ook steeds is om de ‘goede’ keuzes te maken. Van de verkeerde keuzes heb ik dan namelijk lang niet zoveel plezier meer.

‘Troep’ valt me dan zwaar op de maag, om maar een voorbeeld te noemen. En als ik me uitleef op de minder goede chocolade, zie ik dat binnen no-time terug in op mijn huid. Aan de andere kant maakt bijvoorbeeld veel water drinken dat ik er ook wakker uit zie als ik het niet echt ben. Ideaal!

Mijn streven is daarom om elke week drie keer op vaste momenten naar de sportschool te gaan. Zo bouw ik een structuur in, zonder dat ik energie hoef te besteden aan steeds opnieuw nadenken over of ik wel of niet ga.

Qua eten wil ik vooral wat meer experimenteren met ‘nieuwe’ gezonde dingen en wat meer structuur krijgen in dingen vooruit klaar maken, zodat er eigenlijk altijd wel wat gezonds voor handen is, voor elke soort trek. Of gezonder, bijvoorbeeld 20+ kaas in plaats van oude kaas, om maar wat te noemen. Het liefst weer volgens hetzelfde principe dat ik overal op toe pas: minimale inspanning/minimaal inleveren voor maximaal resultaat.

Daarnaast heb ik nog een concreet doel, voor ooit

In februari 2014 kon ik geen centimeter hardlopen. In juni liep ik toen voor het eerst een wedstrijd van 5 km. Daarna volgden onder meer de 4 mijl van Groningen en een eigen hardlooptocht van 15 km.

Maar: toen ik last begon te krijgen van mijn gewrichten, ben ik daarmee gestopt. Inmiddels weet ik dat die last kwam van ruimte op mijn gewrichten en heb ik goede oefeningen. Het hardlopen zou ik dan graag wel weer eens op willen pakken. En eigenlijk zou ik ooit nog een marathon in Amerika willen lopen.

Ooit. En voor een halve doe ik het denk ik ook wel.

Maak jij van je gezondheid al een prioriteit? En hoe pak je dat aan? Of doe je dat eigenlijk altijd al en hoef je daar niet speciaal bewust bij stil te staan?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Lid worden van de Money Mind Academy


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

6 Comments
  1. Ik heb niet echt doelen op het gebeid van gezondheid. Ik wil wel wat vaker gaan sporten, maar dat is niet nieuw 😉 Helaas is het lastiger om er tijd voor te vinden met Tobias. Vroeger ging ik vaak hardlopen als Sander naar zijn werk ging, maar dat lukt nu niet echt meer. Ik mis het wel hoor! Als Tobias naar de peuterspeelzaal gaat wil ik dat weer oppakken, maar dat duurt nog even.

  2. Hier moet ik er wel een prioriteit van maken, van mezelf maar ook mijn gezondheid,ben nog net geen diabetici maar zit er nog net een puntje onder (gelukkig)
    En ik wil niet meer dat mijn kinderen uitgelachen worden met die dikke mama, dat gevoel heb ik dan persoonlijk he

    Houd gewoon vol en het resultaat is innerlijk en uiterlijk goed in je vel komen te zitten.

    Groetjes,
    Maartje Blogt

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.