Dit moet je regelen als je een eigen bedrijf wilt starten

Hier moet je op letten als je een eigen bedrijf wilt starten

Elk jaar op 1 januari schiet het weer even door mijn hoofd: het is vandaag mijn zoveeljarige jubileum. Op die dag in 2007 startte ik mijn eigen onderneming. Ik was toen net een half jaar afgestudeerd en had mijn bijbaantje ingeruild voor een fulltime baan. Maar eigenlijk vond ik dat helemaal niets; werken voor een ander. Ik werkte veel liever voor mezelf!

Nu kom ik uit een ondernemersgezin, waardoor de drempel om mijn eigen bedrijf te starten niet zo hoog was. Eigenlijk was de drempel om ergens te solliciteren veel hoger. Maar dat geldt niet voor iedereen. Als je geen ervaring met het ondernemerschap hebt, kan het best overweldigend zijn. Daarom leek het me ook eens leuk om wat te schrijven over de praktische kant van ondernemen. Wat moet je regelen? Waar moet je op letten?

Voor je verder leest, wil ik je iets vragen...

Is jouw geld op voordat je maand voorbij is? Wil je weten wat de beste spaarmethodes zijn?

Overweeg je om aan de slag te gaan met beleggen , maar weet je niet waar je moet beginnen?

Meld je dan nu aan voor de wekelijkse inspiratiemail - met content die je nergens anders vindt!

Het begint met een idee

Je eigen bedrijf starten is één, maar als je er ook daadwerkelijk geld mee wilt verdienen, dan moet je toch een idee hebben. Wat wil je gaan aanbieden? Zijn het diensten of producten?

Toen ik begon, keek ik gewoon naar waar ik goed in was en wat ik leuk vond: schrijven en vertalen. En dan niet literair, maar commercieel. Ik verdiep me het liefst in verschillende onderwerpen en met deze insteek leek de kans op diversiteit het grootst. Dat klopte ook wel; commercieel schrijven is eigenlijk vrijwel nooit saai!

Als jij voor jezelf moet beginnen, moet je ook iets hebben waar je in uitblinkt. Iets waar je écht toegevoegde waarde kunt bieden. En iets dat ook in een bedrijfsmodel te gieten is. Want uiteindelijk is het natuurlijk wél de bedoeling dat je omzet draait.

Je strategie

Als je eenmaal weet wat je wilt doen, dan wordt het tijd om je strategie te bepalen. Waar en hoe kun jij maximale impact hebben?

Hoewel je waarschijnlijk niet kunt wachten tot je een groot publiek kunt bereiken, is het soms zinvoller om je te richten op een specifieke niche: een kleiner, specifiek groepje mensen dat écht zit te wachten op jouw oplossing.

Veel ondernemers proberen in het begin alles voor iedereen te zijn. Dat deed ik ook. Naast het schrijven en vertalen hield ik me ook bezig met administratie, het ontwerp van logo’s en flyers, de opmaak van bijvoorbeeld facturen en vast nog wel heel veel andere dingen die ik me niet meer kan herinneren.

En ik was er misschien niet compleet beroerd in, maar ik werd er niet blij van. Het gaf me geen energie en ik groeide er ook niet van.

Bracht het me dan in ieder geval veel klanten? Mwah. De meeste klanten haalde ik toch vooral binnen via mijn teksten. En een groot deel van die klanten heb ik nog steeds.

Denk bij het bepalen van je strategie dus goed na over wie je wilt bereiken en welk probleem je voor die klant kunt oplossen. Als je dat eenmaal helder hebt, zal het veel makkelijker worden om die klant ook gericht te bereiken.

De financiën

Als ondernemer krijg je natuurlijk ook te maken met geld. Het begint vaak al vroeg; als je je wilt inschrijven bij de Kamer van Koophandel, dan betaal je daarvoor. Wil je een logo? Betalen. Heb je drukwerk nodig? Betalen. Website? Betalen. Hosting? Betalen.

Nog voor je goed en wel begonnen bent, heb je ongetwijfeld al wat rekeningen liggen.

Toen ik startte, waren de kosten behoorlijk te overzien. Ik had al een computer, mijn vader bood aan mijn huisstijl te ontwerpen en ik had een student gevonden die mijn website wilde maken. Naast de inschrijving bij de Kamer van Koophandel denk ik dat ik voor zo’n 500 euro klaar was.

Een groot deel daarvan was drukwerk; als ik voor digitaal printen of iets van Vistaprint gekozen had, was ik een stuk voordeliger uit geweest. Maar ik vind dan toch: als je iets doet, moet je het ook goed doen.

Nu zou ik dat overigens niet snel meer doen. Tegenwoordig gaat alles digitaal en zijn briefpapier en enveloppen binnen mijn onderneming eigenlijk overbodig geworden. Denk vooraf goed na over hoe dit voor jou zal zijn; je kunt je geld immers maar één keer uitgeven. Bovendien; op korte termijn iets laten drukken kan altijd nog!

Je rechtsvorm

Als je een eigen bedrijf wilt starten, zul je ook moeten nadenken over de rechtsvorm. Veel ondernemers beginnen met een eenmanszaak. Dat is laagdrempelig en gemakkelijk. Bovendien zijn de kosten laag en kun je er eigenlijk direct mee beginnen. Maar: je bent dan wel met je privévermogen aansprakelijk voor eventuele schulden.

Dit is ook het geval bij een vof, een vennootschap onder firma. In feite is een vof een soort eenmanszaak, maar dan met vennoten. Als je bijvoorbeeld een bedrijf met je partner wilt beginnen, ben je met z’n tweeën. Dan valt een eenmanszaak af, maar kun je wel een vof oprichten.

Met een eenmanszaak of vof betaal je inkomstenbelasting over de winst. Bovendien heb je een aantal aftrekposten, zoals zelfstandigenaftrek. Zolang je weinig winst maakt, ben je fiscaal gezien meestal het beste af met een eenmanszaak of vof.

Als je je aansprakelijkheid wilt beperken, kan een BV ook een optie zijn. Vroeger moest je daarvoor minimaal 18.000 euro aan kapitaal inbrengen, maar inmiddels is die kapitaalinbreng verlaagd naar minimaal 1 eurocent. De BV betaalt vennootschapsbelasting en eventueel dividendbelasting. Als directeur krijg je een salaris uitgekeerd. Daarvoor betaal je ook nog inkomstenbelasting.

Per saldo betaal je via een BV vaak net even wat minder belasting dan via een eenmanszaak, maar je hebt – onder meer vanwege de verplichte jaarrekening – vaak wel meer kosten. Bovendien krijg je als DGA géén zelfstandigenaftrek.

Je kunt in principe je rechtsvorm altijd nog wijzigen, bijvoorbeeld als je bedrijf hard groeit.

Zelf heb ik destijds gekozen voor een eenmanszaak. In mijn beroepsgroep zijn de risico’s redelijk beperkt en ik was ook niet van plan om aan personeel te beginnen. Mijn accountant heeft me eens voorgerekend dat een BV belastingtechnisch interessant ging worden bij een (structurele) winst van zo’n 100.000 euro. Misschien is dat inmiddels veranderd, maar ik heb dat eigenlijk altijd een beetje als richtlijn aangehouden.

Administratie

Ik noemde ‘m net al even: de accountant. Je kunt je administratie natuurlijk helemaal zelf doen. Het eerste jaar heb ik nog behoorlijk wat geknoeid met Excelletjes. De jaren daarna boekte ik het zelf in en liet ik het daarna nalopen en ‘verwerken’ door de accountant. Maar dat is niet echt een solide systeem, terwijl juist de financiële kant van een eigen bedrijf starten óók ontzettend belangrijk is. Je wilt niet weten hoeveel ondernemers in hun beginjaren in de financiële problemen komen vanwege een gebrek aan overzicht en inzicht.

Sinds twee jaar upload ik alleen nog maar bonnetjes; ik werd gewoon écht niet blij van het doen van die administratie. Best bijzonder, voor iemand die heel veel schrijft over geld 😉

Als ik het nu over zou moeten doen, dan zou ik direct een goed boekhoudprogramma aanschaffen. Eentje waarbij je alles inboekt en je dan met een druk op de knop de nodige aangiftes en overzichten kunt uitdraaien. Dat bespaart behoorlijk op de accountantskosten én levert je op elk gewenst moment inzicht in je cijfers.

En als ik een goed programma heb gevonden dat óók soepel werkt op de Mac, dan maak ik die overstap misschien alsnog wel!

Verzekeringen

Het kan zijn dat je voor je onderneming ook verzekeringen moet regelen. Denk aan een beroepsaansprakelijkheidsverzekering of een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Mijn advies: doe dit niet zomaar. En laat je ook vooral niet adviseren door een verkoper van verzekeraars. Dan krijg je een beetje het idee van ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’.

Schat vooraf alle belangrijkste risico’s in. Werk je veel op kantoor bij klanten of werk je alleen vanuit huis? Ben je veel onderweg of zit je altijd op één plek? Werk je met gevoelige apparatuur, informatie of producten of valt dat wel mee? Inventariseer de risico’s en kijk welke verzekeringen daarop aansluiten. Check vervolgens ook de eisen en voorwaarden van dat soort verzekeringen. Bieden ze wel de dekking die jij zoekt?

Kijk ook welke kosten je zelf zou kunnen dragen. Een schade van een paar duizend euro kun je misschien wel betalen, maar wat als je eerste en enige personeelslid met een burn-out thuis komt te zitten? Kun je dan maximaal 2 jaar 70% van het loon doorbetalen?

Eigen bedrijf starten: gewoon doen

En als je alles eenmaal op een rijtje hebt gezet is er eigenlijk nog maar één advies dat ik je kan geven: gewoon doen. Gewoon je eigen bedrijf starten. Je bent er misschien wel nooit helemaal klaar voor, maar als je niet begint, dan kun je ook niet leren.

Wees niet bang om fouten te maken; ook daar leer je weer van. Maak contact met andere ondernemers, kijk en vraag hoe zij zaken aanpakken. Denk nooit dat je alles al weet; je kunt van iedereen weer iets leren.

En blijf jezelf én je onderneming ontwikkelen. Als je tien of twintig jaar hetzelfde kunstje uitvoert, kun je je afvragen of je daarin nog écht toegevoegde waarde biedt voor je klanten. Bovendien staat je eigen ontwikkeling dan óók stil.

Soms kom je er na een aantal jaar achter dat ‘dit’ toch niet helemaal is wat je wilt. Dan heb je als ondernemer alle vrijheid om het anders te gaan doen. Toch weer in loondienst, of gewoon een heel ander eigen bedrijf starten.

Zo heb ik jarenlang alleen geschreven en vertaald en ga ik me nu juist veel meer richten op websites. Oké, dat is geen verandering van 180 graden, maar het vraagt wel weer om een hele andere denkwijze. En dat houdt het ook leuk; daardoor blijf je ondernemen.

Ben jij ondernemer of overweeg jij een eigen bedrijf te starten? Waar liep of loop jij tegenaan?

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Boekhoudprogramma-vergelijken.com

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Lid worden van de Money Mind Academy


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

8 Comments
  1. Leuk om te lezen! Ik heb mij afgelopen 2 januari ingeschreven bij de KvK na een maandenlange voorbereiding. Ik heb zo’n 12 jaar in loondienst gewerkt bij verschillende werkgevers, maar ik kom ook uit een ondernemersfamilie en dat kriebelde steeds meer. Dus veel nagedacht en de stap genomen. Nu moet ik wel zeggen dat ik dat redelijk makkelijk kon doen; ik blijf nog een paar maanden 20u per week bij mijn werkgever werken, mijn man heeft een prima salaris en we hebben geen hele hoge vaste lasten, dus ik kan een gokje wagen.
    Ik heb er zo’n zin in! Heb al 3 klanten dus dat komt allemaal wel goed. En ja… er komt in het begin veel op je af, maar dat maakt het ook weer leuk. Gewoon goed voorbereiden.

  2. Vandaag heb ik mijn bijverdienste de bed and Breakfast gestopt. De markt is verzadigd, maar buiten dat, nadat ik een maand op vakantie in Spanje was geweest en nu nog twee weken vrij, heb ik gewoon mijn website laten stoppen. Mijn account bij Booking.com beëindigd. Google beëindigd. Zal nog een dag duren voordat deze verwijderd is.

    Ik heb nog reserveringen tot juni staan. Die handel ik af, maar dan is het klaar. Ik genoot zo van het niets doen. Ik ben begonnen met creativiteit, zoals schilderen, schrijven, meer bewegen, meer lezen. In mijn eigen tempo. Een tempo dat lager is dan vroeger.
    Het penningmeesterschap is overgedragen een de financieel directeur en zwager van de nieuwe voorzitter. Het bestuur voldeed niet aan mijn verwachtingen. Er werd te weinig gewerkt. Ik zie uit naar een zomer met veel varen en moestuinieren.

  3. Je hebt bij het kopje administratie de eerste alinea niet afgemaakt…
    Zelf heb ik een bedrijfje met cupcakes naast mijn loondienstbaan, maar het loopt geen storm want ik investeer er niet genoeg tijd in.
    Wie weet maak ik nu alsnog een vliegende start, want de supermarkt waar ik werk wil dat ik een keer kom staan! 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.