Een aantal jaar geleden ontdekte ik per toeval dat ik een woekerpolis had. Ik diende – overigens net op tijd – een claim in en kreeg uiteindelijk nog zo’n 1300 euro extra terug. Op een polis die op het moment van afkopen een waarde van zo’n 3000 euro had; een behoorlijk bedrag dus. Eind 2017 kreeg ik weer zo’n soort verrassing; een ‘uitnodiging’ voor een class action in Amerika, die me uiteindelijk 120 euro opleverde. En nu kwam ik wéér een interessant bericht tegen. Momenteel lopen er een aantal claims, waarbij je je kunt aansluiten. En dan zou het zomaar eens kunnen dat je geld terug krijgt, voor een tv die je tien jaar geleden gekocht hebt!
Lopende claims
Nu ga je als consument natuurlijk niet zo snel naar de rechter om geld terug te krijgen. Zeker niet als het niet om duizenden euro’s gaat. De kosten van een procedure en een advocaat liggen immers vaak hoger.
Dat kun je dus veel beter met meerdere mensen tegelijk doen. Maar hoe vind je die? Een oproep plaatsen op Marktplaats?
Blijkbaar is dat tegenwoordig niet meer nodig; er zijn namelijk bureaus die dergelijke massaclaims indienen. ConsumentenClaim, een initiatief van de Consumentenbond, is er daar één van. En die heeft momenteel de volgende claims lopen:
Telefoonclaim: voor die ‘gratis’ telefoon die je provider je beloofde, maar die je eigenlijk gewoon via je abonnement betaalde. ‘Helaas’ bel ik al jaren via sim only, maar ik zou hier voor vriend wel eens in kunnen duiken.
Beeldbuisclaim: als je tussen 1996 en 2006 een beeldbuistelevisie of een computerbeeldscherm van Samsung, Philips, LG, Electronics, Toshiba, Panasonic, Technicolor, Chunghwa of MTPD gekocht hebt, dan kan het zijn dat je slachtoffer bent geworden van prijsafspraken. Je zou dan zo’n 10 procent terug kunnen krijgen. Ik dacht dat ik in deze periode zelfs twee televisies gekocht had. Helaas maar één met een echte beeldbuis (plasma’s en led- of lcd-schermen tellen niet mee). maar dan nog.
Volkswagen-dieselschandaal: heb jij een sjoemeldiesel gehad? De Consumentenbond heeft een meldpunt gestart en wil binnenkort een massaclaim indienen.
Vluchtclaim: vertraagde vlucht? Ook dan kun je geld terugkrijgen. Dat is overigens ook redelijk gemakkelijk zelf te regelen, dan hoef je ook geen provisie te betalen aan het bureau dat het voor je regelt.
Btw-claimzorg: heb je tussen 2013 en 2016 gebruik gemaakt van een acupunctuurbehandeling, homeopathie en chiropraxie? En heb je daar ook btw over betaald? Dat mag niet; die btw moet je gewoon terugkrijgen.
Woekerpolissen: met de woekerpolissen zijn verschillende claimclubs bezig, via de Consumentenbond kun je checken of jij ook recht hebt op een vergoeding. Zoals je in mijn geval zag; dat kan je best een leuk bedrag opleveren!
Affectieschade: dit is er eentje waar je pas vanaf 1 januari 2019 recht op hebt én eentje waarvan je hoopt dat je er nooit een beroep op hoeft te doen. Vanaf die datum kunnen nabestaanden die een partner, kind of ouder verliezen door schuld van een ander, een bedrag van 12.500 tot 20.000 euro op de dader verhalen.
Claim op basis van no cure, no pay
Nu is het natuurlijk makkelijk om te denken: die tv/telefoon/.. heb ik allang niet meer, dus dit heeft voor mij geen zin. En om nu drukte te maken over een paar centen…
Maar: eigenlijk kun je er ook niets mee verliezen. Je doet namelijk mee op basis van no cure, no pay. Als je geen geld krijgt, dan hoef je ook niets te betalen. En als je wél geld krijgt, dan reken je daarvan 15 procent af met Consumentenclaim/de Consumentenbond.
Ik besloot me aan te melden voor de Beeldbuisclaim. Uit de voorwaarden blijkt dat bewijsmateriaal bijvoorbeeld ook een foto van het toestel kan zijn, of een bankafschrift waarop de aankoop is aangemerkt. Ik weet van één tv dat ik ‘m met mijn vakantiewerkgeld bij Scheer & Foppen heb gekocht, ergens in 2002 of 2003. De factuur heb ik onlangs nog in handen gehad, maar toen volgens mij weggegooid. Maar een afschrift of een foto… die moet ik vast nog wél hebben! De tv heb ik met de verhuizing verkocht, dus daar heb ik toen sowieso foto’s van gemaakt.
Ik zal even met vriend overleggen of hij zich wil aanmelden voor de telefoonclaim. Daarvoor komen klanten van onder meer KPN, Telfort, Hi, T-Mobile, Vodafone, Tele2 en VvAA Mobiel voor in aanmerking. Hij zit al jarenlang bij die eerste provider. Ook hiervoor geldt die no cure, no pay en de 15 procent. En je hoeft het toestel niet eens meer te hebben.
Aanmelden is écht een hele kleine moeite en niet geschoten is altijd mis. Ik vergelijk het dan maar met geld dat op straat ligt; als je dat ziet, laat je het toch ook niet liggen?
Kom jij in aanmerking voor deelname aan een claim? En ga je die ook indienen?
Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!
Interessante info! Maar helaas kom ik nergens voor in aanmerking! Was leuk geweest!